Disputas: Ida Henriette Caspersen - Miljøepidemiologi

M.Sc. Ida Henriette Caspersen ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Determinants of early life exposure to dioxins and polychlorinated biphenyls and associations with child neurodevelopment.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Thorhallur Ingi Halldorsson, Faculty of Food Science and Nutrition, School of Health Sciences, University of Iceland, Reykjarvik, Iceland
  • 2. opponent: Associate Professor Charlotta Rylander, The Department of Community Medicine, Faculty of Health Sciences, The Arctic University of Norway, Tromsø, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Anette Hjartåker, Division of Nutritional Epidemiology, Department of Nutrition, Institute of Basic medical Sciences, University of Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Line Mariann Grønning-Wang, Seksjon for molekylær ernæring, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Helle K. Knutsen, Nasjonalt Folkehelseinstitutt

Hvordan påvirkes barns utvikling når de utsettes for miljøgifter ved livets begynnelse? Ida Henriette Caspersen og medarbeidere har forsket på barns eksponering for dioksiner og polyklorerte bifenyler (PCB) tidlig i livet og undersøkt mulige sammenhenger med ADHD-liknende symptomer og kognitive funksjoner hos treåringer. De aller fleste barna i studien så ut til å være upåvirket av dioksiner og PCB, men forskerne fant tegn på forsinket språkutvikling hos en liten gruppe barn. Dette var barn av mødre som spiste mat med høyt innhold av disse miljøgiftene mens de var gravide.

Caspersen og medarbeidere har brukt data fra Den Norske Mor og Barn-undersøkelsen (MoBa) og to delstudier til MoBa (BraMat-studien og ADHD-studien). MoBa følger 114 000 norske barn og deres foreldre fra tidlig i svangerskapet og gjennom oppveksten. Barnas tidlige eksponering for dioksiner og PCB ble undersøkt ved å beregne mødrenes inntak av dioksiner og PCB fra mat mens de var gravide. I tillegg ble nivåene målt i blod fra gravide og fra tre år gamle barn.

Resultatene viser at nivåer av dioksiner og PCB er lave for de aller fleste mødre og barn som deltar i MoBa. At gravide kvinner spiste fisk medførte ikke bekymringsfullt høyt inntak. Mødre som spiste de mer uvanlige matvarene måkeegg og rognleverpostei hadde derimot et mye høyere beregnet inntak av dioksiner og PCB, og forskerne fant at et slikt høyt inntak hadde sammenheng med en liten reduksjon i barnas språkferdigheter ved tre års alder. En rekke andre utviklingsmål hos barna ble også undersøkt, men man fant ingen sammenhenger med ADHD-liknende symptomer eller IQ. I analysene ble det tatt hensyn til andre faktorer av betydning for barnas utvikling, blant annet kjønn, rekkefølge i søskenflokken og ammehistorikk.

Resultatene fra dette doktorgradsarbeidet støtter gjeldende kostråd for barn og unge kvinner om å unngå å spise måkeegg og mye fiskelever, inkludert rognleverpostei, for å redusere inntaket av miljøgiftene dioksiner og PCB.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning