Disputas: Agnete Bratsberg Eriksen - Molekylærmedisin

M.Sc. Agnete Bratsberg Eriksen ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Vitamin A i regulering av B-cellefunksjoner: implikasjoner for behandling av MS

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Anna Katharina A. Simon, MRC Human immunology Unit, Weatherall Institute of Molecular Medicine, University of Oxford, Oxford, United Kingdom
  • 2. opponent: Professor Trygve Holmøy, Akershus University Hospital, Campus Ahus, Lørenskog, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Johanna Olweus, Institute for Cancer Research, Radiumhospitalet, Oslo, Norway

Disputasleder

Professor Ludvig A. Munthe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Heidi Kiil Blomhoff, Cellesyklus- og apoptosegruppen, Seksjon for Biokjemi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Sivilingeniør Agnete Bratsberg Eriksen har identifisert basale mekanismer som forklarer hvordan vitamin A styrker immunsystemet. Funnene hennes antyder blant annet en mulig rolle for vitamin A i behandlingen av pasienter med multippel sklerose (MS).

Forskningsarbeidet har involvert studier av en type immunceller som kalles B-celler, og disse cellene ble isolert både fra friske blodgivere og pasienter med MS. B-cellene ble stimulert med vitamin A i nærvær av andre celle-aktivatorer, og det ble observert at cellene utviklet seg til antistoffproduserende plasmaceller. Et av de viktige funnene i forskningsarbeidet var at den cellulære degradering/resykleringsprosessen kalt autofagi ble indusert av vitamin A, og at denne prosessen var essensiell for plasmacellenes evne til å øke antistoffproduksjonen i nærvær av vitamin A.

MS er en autoimmun sykdom, som kjennetegnes ved at immunsystemet angriper nervecellene i hjernen. I studiet til Agnete Bratsberg Eriksen ble det påvist at B-cellene fra MS pasienter hadde en nedsatt evne til å produsere den viktige faktoren IL-10 som vanligvis regulerer og begrenser immunresponsen. Vitamin A viste seg å ha en slående evne til å motvirke denne defekten, ved å heve nivåene av IL-10 i B-cellene fra MS pasienter til nivået i normale B-celler.  Den positive effekten av vitamin A ble funnet i B-celler både fra tidligere ubehandlede pasienter og fra pasienter som allerede hadde fått immunmodulerende behandling i mer enn 6 måneder.  Funnene i avhandlingen oppmuntrer dermed til videre testing av vitamin A i behandlingen av MS pasienter.

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 4. feb. 2016 09:43 - Sist endret 5. feb. 2016 08:39