Disputas: Qiong Fan - Molekylær ernæring

M.Sc. Qiong Fan ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Nutritional regulation of glucose and lipid metabolism in liver LXRs and O-GlcNAc.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Daan van Aalten, Division of Molecular Microbiology, College of Life Sciences, University of Dundee, Dundee, Scotland, United Kingdom
  • 2. opponent: Professor Marit Bakke, Department of Biomedicine, Faculty of Medicine and Densitry, University of Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Anne Simonsen, Department of Molecular Medicine, Institute of Basic Medical Sciences, Faculty of Medicine, University of Oslo

Disputasleder

Professor Svein Olav Kolset, Seksjon for molekylær ernæring, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Forsker Line M. Grønning-Wang, Seksjon for molekylær ernæring, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Leveren er et viktig organ for omdanning av karbohydrater til fett for lagring i fettvevet. Et høyt inntak av enkle sukkerarter (glukose og fruktose) kan gi opphav til fettlever som er assosiert med diabetes type 2 og kardiovaskulære sykdommer. I sin avhandling har Qiong Fan og medarbeidere studert mekanismene for hvordan sukker omdannes til fett i lever og hvordan denne omdanningen er regulert av kjernereseptorene lever X reseptor (LXRα og LXRβ). LXR regulerer gener som styrer glukoseomsetningen og fettsyntesen i lever som en respons på kolesterol og glukose i kosten. LXR senser glukose ved å bli kjemisk modifisert av O-GlcNAc, et sukkermolekyl. Gjennom faste-reforingsstudier i villtype og LXRα/β knockout mus, viser Fan og medarbeidere at LXR proteinene er viktige i omdanningen av sukker til fett i lever. Mus som mangler LXR proteinene har sterkt nedsatt glukose-O-GlcNAc signalering, lavt uttrykk av lipogene gener og liten produksjon av fettsyrer som respons på glukose. Avhandlingen viser videre at LXRα oppregulerer fettsyntesen ved høyt inntak av glukose, men ikke fruktose.  I doktorgradsavhandlingen analyseres også binding mellom LXRα og O-GlcNAc transferaseenzymet OGT, og O-GlcNAc-seter på LXRα identifiseres ved hjelp av massespetrometri. Denne studien viser de koordinerte og komplekse cellulære mekanismene som trer i kraft når celler responderer på tilgangen på næringsstoffer. Kunnskap om dette samspillet kan på sikt kan bidra til nye medisiner for behandling av metabolske sykdommer.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 21. sep. 2016 10:01 - Sist endret 22. sep. 2016 13:09