Disputas: Navnit Kaur Grewal - Ernæring

M.Sc. Navnit Kaur Grewal ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Infant feeding practices among Norwegian-Somali and Norwegian-Iraqi infants.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Sian Robinson, MRC Lifecourse Epidemiology Unit, Southampton General Hospital
  • 2. opponent: Forskningssjef Marian Kjellevold Malde, National Institute of Nutrition and Seafood Research
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Per Lagerløv, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Haakon Meyer, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn

Hovedveileder

Professor Liv Elin Torheim, Høgskolen i Oslo og Akershus

Kosthold og ammepraksis blant norsk-somaliske og norsk-irakiske småbarn

Et godt kosthold tidlig i livet har stor betydning for barns helse og utvikling. I Norge er det regelmessig blitt gjennomført nasjonale kostholdsundersøkelser blant små barn. Imidlertid har ikke disse undersøkelsene inkludert barn med innvandringsbakgrunn, og det er behov for mer kunnskap om kostholdet til denne gruppen.

I sin avhandling «Infant feeding practices among Norwegian-Somali and Norwegian-Iraqi infants» har Navnit Kaur Grewal undersøkt ammepraksis og kosthold blant norsk-somaliske og norsk-irakiske barn ved 6 og 12 måneders alder bosatt i Oslo, Akershus og Buskerud.

Grewal og medarbeidere fant at de fleste mødre av norsk-somaliske og norsk-irakiske barn begynte å amme rett etter fødsel, men mange introduserte vann og morsmelkerstatning tidlig. Mer enn halvparten av barna hadde fått slik drikke i løpet av de første tre levemånedene. Ved seks måneders alder var det flere norsk-somaliske barn som ble ammet sammenlignet med norsk-irakiske barn.

For å kartlegge kostholdet til barna ved 12 måneders alder, ble det utviklet og testet en egen metode hvor mødrene ble intervjuet om barnas inntak av mat og drikke i løpet av de siste 24 timene. Det ble også utviklet et bildearkiv på iPad for å hjelpe mødrene å identifisere matvarer spist av barnet.

Resultatene fra kostholdsundersøkelsen viste at litt under halvparten av barna ble ammet ved 12 måneders alder. Barna spiste variert og hadde et lavt inntak av sukker. Inntak av de fleste næringsstoffene var i tråd med anbefalingene. De fleste barna fikk vitamin D-tilskudd.

Studien konkluderer med at det bør iverksettes kultursensitive strategier for å støtte og informere ikke-vestlige mødre om amming og spedbarnsernæring.

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 3. mars 2016 15:20 - Sist endret 3. mars 2016 16:27