Disputas: Cecilie Anne Dahl Hem - Molekylær Immunologi

M.Sc. Cecilie Anne Dahl Hem ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Novel interaction partners for T Cell Specific adaptor protein (TSAd).

Fotograf: Lothe

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Balbino Alarcon, Universidad Autonoma do Madrid, Madrid, Spain
  • 2. opponent: Senior Researcher Lisa Westerberg, Department of Microbiology, Tumor and Cell Biology, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Researcher Espen Sønderaal Bækkevold, Department of Pathology, Division of Laboratory Medicine, Institute of Clinical Medicine, Faculty of Medicin, University of Oslo, Norway

Disputasleder

Professor emeritus Anne Carine Østvold, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Anne Spurkland, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Cecilie Anne Dahl Hem har i sitt doktorgradsarbeid studert funksjonen til T-celle spesifikt adapter protein (TSAd) i T-celler. T-celler sirkulerer i blod og lymfe på utkikk etter alt som er fremmed, slik som invaderende mikroorganismer og kreftceller. Når T-cellene gjenkjenner fremmed blir de aktivert, noe som medfører at det fremmende elementet blir destruert. Det er viktig at denne aktiveringsprosessen er nøye kontrollert og balansert. Er responsen for sensitiv vil det føre til angrep på kroppens egne celler, mens en for dårlig respons vil føre til at for eksempel kreftceller ikke oppdages.

Det er tidligere vist at TSAd er med på å regulere T-celle aktiveringen, men hvordan dette skjer er lite kjent. For å forstå funksjonen til TSAd har Cecilie Anne Dahl Hem og medarbeidere benyttet dataprediksjoner for å identifisere potensielle proteiner som TSAd kan interagere med. Tre av disse potensielle bindingspartnerne er blitt verifisert ved hjelp av biokjemiske analyser og avansert mikroskopi. Dette har plassert TSAd som et nøkkelmolekyl i T-celle aktiveringsprosessen, hvor TSAd sin rolle er å fremme aktiveringsprosessen ved å påvirke T-cellens skjelett. Økt kunnskap om TSAds virkemåte vil kunne ha betydning for framtidig utvikling av immunregulerende medikamenter for sykdommer som multippel sklerose (MS) og kreft.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 29. nov. 2016 09:02 - Sist endret 29. nov. 2016 10:07