Disputas: Marit Hjorth - Molekylær ernæring

M.Sc. Marit Hjorth ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Secretory proteins from skeletal muscle and physical activity.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Sander Kersten, Wageningen University, Wageningen, The Nederlands
  • 2. opponent: Principal Investigator Baukje De Roos, The Rowett Institute of Nutrition and Health, Universty of Aberdeen, Aberdeen, United Kingdom
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tore Jahnsen, Division of Biochemistry, Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo

Disputasleder

Professor Anne Simonsen, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor emeritus Christian Drevon, Molekylær ernæring, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Fysisk aktivitet har en rekke gunstige helseeffekter. For å øke forståelsen for treningsrelaterte prosesser som kan være viktige for helsen har ernæringsfysiolog og forsker Marit Hjorth studert ulike proteiner som produseres i og skilles ut fra muskel. Slike proteiner kalles myokiner. Noen myokiner skilles ut til blodet og kan overføre signaler fra skjelettmuskel til andre organer, mens andre har lokale funksjoner. Mange myokiner er regulert av trening, og noen kan antagelig bidra til de helsefremmende effektene av trening.

I sin avhandling Secretory proteins from skeletal muscle and physical activity har Hjorth og hennes medarbeidere studert flere ulike proteiner som skilles ut fra muskelceller.

Hjorth og medarbeidere benyttet materiale fra en treningsstudie hvor 26 inaktive menn gjennomgikk 12 uker med styrke- og utholdenhetstrening 4 dager i uken. Deltakerne gjennomgikk også kortvarige utholdenhetstester. Dermed kunne Hjorth og medarbeidere studere effektene av både langvarig trening og en enkelt treningsøkt.

Etter 12 uker med trening var det oppsiktsvekkende mange proteiner relatert til ekstracellulær matriks som var oppregulert. Ekstracellulær matriks er et nettverk av proteiner og sukkermolekyler som omgir cellene i kroppen, og som har stor påvirkning på cellenes utvikling og funksjon. Resultatene tyder på at treningsmediert tilpasning av ekstracellulær matriks kan spille en viktig rolle i muskelens respons på fysisk aktivitet. Etter trening var i tillegg myokinet myostatin redusert. Dette kan forklare hvorfor trening gir økt muskelmasse, fordi myostatin begrenser muskelvekst. Et annet myokin som ble studert var angiopoietin-like protein 4. Konstentrasjonen av dette proteinet økte kraftig i blodet i løpet av en enkelt treningsøkt. Angiopoietin-like protein 4 reduserer opptaket av fettsyrer i muskel og fettvev, og kan være viktig for at fettsyrer, som er en viktig kilde til energi, distribueres til ulike vev under og etter en treningsøkt.

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 7. jan. 2016 09:09