Disputas: Christoph Hönigsberger - Neurophysiology

M.Sc. Christoph Hönigsperger ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Functions of voltage- and calcium-activated potassium channels in the hippocampus and medial entorhinal cortex.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Álvaro Villarroel, Unidad de Biofísica CSIC-UPV/EHU, Campus Universidad el País Vasco, Leioa Bizkaia, Spain
  • 2. opponent: Professor Ian D. Forsythe, Department of Neuroscience, Psychology and Dehaviour, University of Leicester, United Kingdom
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Bjørnar Hassel, Department of Neurohabilitation, Division of Surgery and Clinical Neuroscience, Institute of Clinical Medicine, University of Oslo, Norway

Disputasleder

Professor emeritus Terje Lømo, Seksjon for fysiologi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Johan Frederik Storm, Seksjon for fysiologi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hippocampus og mediale entorhinal-korteks (MEC) er to hjerneområder som er viktige for hukommelse og romlig orientering. De rammes av nevrologiske sykdommer som epilepsi og Alzheimers sykdom. Nyere resultater fra gnagere og andre pattedyr indikerer at hippocampus og MEC kan deles inn flere soner med forskjellige funksjoner og aktivitet. Blant annet er den nederste (ventrale) delen av hippocampus mer utsatt for epileptisk aktivitet enn den øvre (dorsale) delen. Den underliggende mekanismen er ukjent.

I avhandlingen ble det undersøkt om nerveceller i de øvre og nedre deler av hippocampus hos rotter har forskjellige elektriske egenskaper. I CA1-området, som sender nervefibre ut fra hippocampus (altså «utgangen» av hippocampus), fant vi at nervecellene hadde høyere elektrisk aktivitet i øvre del enn i nedre del av hippocampus. Vi fant at denne forskjellen skyldes redusert aktivitet i spesielle kaliumkanaler (kalt Kv7- eller M- kanaler) i øvre del av CA1- området. Kaliumkanaler fungerer ofte som en brems som reduserer høy nevronal aktivitet.  I tillegg fant vi i en annen del av hippocampus («inngangen» til hippocampus, som kalles gyrus dentatus) at cellene nederst i hippocampus hadde høyere elektrisk aktivitet enn øverst i hippocampus. Men vi fant at dette skyldes en annen type kaliumkanal, med en karakteristisk, «langsom bremsefunksjon» (kalt «sAHP»). Den underliggende kanaltypen er fortsatt ukjent. Nylig ble det rapportert at den underliggende kanaltypen i hippocampus kunne være en bestemt type kalsium(Ca2+)-avhengige kaliumkanaler (IK1). Disse resultatene er kontroversielle og ble undersøkt i en annen del av avhandlingen. Her fant vi holdepunkter for at IK1-kanalene ikke lager den «langsomme bremsefunksjonen» (sAHP) og ikke regulerer nevronal aktivitet i hippocampus og andre hjerneområder.

Funksjonen til kaliumkanaler i tilstøtende områder som medial entorhinal-korteks (MEC), er mindre kjent, og i den siste delen av avhandlingen ble det funnet at en annen type kaliumkanal (Kv2) regulerer høyfrekvent nevronal aktivitet og formen på nerveimpulsene.  Disse funksjonene spiller en viktig rolle i nevronal plastisitet og bidrar til å øke forståelsen av hvordan kaliumkanaler påvirker kognitive prosesser i hippocampus og entorhinal-korteks (MEC).

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 8. apr. 2016 09:25 - Sist endret 8. apr. 2016 09:25