Disputas: Kristina Ivanauskiené - Epigenetikk

M.Sc. Kristina Ivanauskiené ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Control of histone variant H3.3 loading on chromatin.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Independent Group Leader Sandra Hake, Molecular Biology, Biomedical Center Munich, Munich, Tyskland
  • 2. opponent: Group Leader Ferdinand Kappes, lnstitut für Biochemie und Molekularbiologie, Universitätsklinikum, Aachen University, Aachen, Tyskland
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Lars Eide, Klinikk for radiologi og nukelærmedisin, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Jason Matthews, Seksjon for molekylær ernæring, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Philippe Collas, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Histoner er proteiner som er essensielle for pakking av DNA og etablering av kromatinstruktur som er viktig for regulering av genuttrykk. Histoner finnes i distinkte varianter. Histon3 (H3) variant histon3.3 (H3.3) inkorporeres i kromatin på forskjellige steder inkludert telomer- og perisentrisk-heterokromatin, samt aktive seter som ofte er endret i kreftceller. Inkorporering av H3.3 skjer ved hjelp av spesifikke histon-chaperoner inkludert DAXX, ATRX, HIRA og ASF1A.

Målet for avhandlingen «Kontroll av histonvariant H3.3 inkorporering i kromatin» er å bedre forståelsen av de underliggende mekanismene for hvordan H3.3 settes inn i kromatin, samt hvordan H3.3, dets chaperoner og andre kromatinproteiner fungerer sammen. De viktigste funnene er:

(1)      Før innsetting i kromatin assosieres dimere av H3.3 og histon4 til promyelocystisk leukemi-kjernelegemer (PML) ved hjelp av DAXX hvor dimerene ko-lokaliserer med sine chaperoner. Dette tyder på at PML fungerer som et sorteringssenter for inkorporering av H3.3 i kromatin ved hjelp av distinkte chaperoner.

(2)        Det kromatinassosierte onkoproteinet DEK regulerer differensiell HIRA- og DAXX/ATRX-avhengig fordeling av H3.3 på kromosomer. I embryonale stamceller er DEK funnet å være essensiell for innsetting av H3.3 i telomerene. Etter tap av DEK er telomerstruktur og funksjon ødelagt noe som demonstrerer en ny rolle for DEK i telomerkromatin-arkitektur.

(3)        PML proteinet assosieres med kromatin, det danner PML-assosierte domener (PAD) og kontrollerer ATRX-avhengig inkorporering av H3.3 til PAD. Tap av PML fører til redusert funksjon av ATRX og i tillegg til en kompensatorisk inkorporering av H3.3 til PAD ved hjelp av HIRA. Disse resultatene tyder på at H3.3 inkorporering ved hjelp av HIRA utgjør en mekanisme som sikrer at kromatinets integritet forblir intakt.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 21. okt. 2016 08:59 - Sist endret 25. okt. 2016 13:37