Disputas: Humphrey Esmott Misiri - Biostatistikk

M.Sc. Humphrey Esmott Misiri ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Estimation of incidence from cross sectional data, risk factors for early sexual debut and cancer trends in a population where HIV is prevalent: the case of Malawi.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Associate Professor Turid Follestad, Department of Public Health and General Practice, NTNU, Trondheim, Norway
  • 2. opponent: Professor Jon Øyvind Odland, Department of Community Medicine, UiT The Arctic University of Norway, Tromsø, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Department of Community Medicine, University of Oslo, Oslo, Norway

Disputasleder

Professor Bjørgulf Claussen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Veiledere

Professor Odd Olai Aalen, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitet i Oslo

Professor Johanne Sundby, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Arnoldo Frigessi, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitet i Oslo

Avhandlingen omhandler tre problemstillinger som er relatert til HIV-epidemien i Malawi: 1) Estimering av nasjonale kjønns- og aldersavhengig insidens fra prevalens- og mortalitetsdata. 2) Risikofaktorer for tidlig seksuell debut, som påvirker spredningen av viruset. 3) Estimering av tidstrender for nasjonale insidens rater for forskjellige kreftsykdommer, hvor flere av disse er sterkt relatert til HIV-smitte.

For den første problemstillingen ble en ny matematisk modell utviklet, basert på antakelsen om stabil alders- og kjønnsavhengig HIV prevalens i befolkningen. Dette muliggjør estimering av insidens uten longitudinelle data fordi antall nye HIV tilfeller i en gitt aldersgruppe gjennom et år er bestemt av antall HIV-positive og negative som rykker opp fra aldersgruppen under, antall som rykker opp til gruppen over og antall som dør i gruppen, i løpet av året. Modellen ble anvendt på data fra en demografisk helseundersøkelse i 2004, og ga insidens estimater som passer med publiserte verdier fra andre afrikanske land.

Den andre problemstillingen ble analysert med logistisk regresjon inkludert såkalt “frailtymodelling”. Flere sterke prediktorer ble identifisert, og hovedfunnet var at utdanningsnivå hadde sterk negativ assosiasjon til tidlig seksuell debut.

Den siste problemstillingen ble analysert med tids-lineære insidens modeller, som ble estimert på registerdata fra perioden 1996 til 2004. Dette ga trend-estimater for forskjellige kreftsykdommer. Trend-estimatene ble kombinert med demografiske modeller for Malawi, som ga estimater på forventet totalbelastning av de forskjellige kreftformene i 2015. Med unntak av kreftformen Kaposis sarkom blant kvinner viste beregningene en markert økning i antall tilfeller pr år fram til 2015, på grunn av befolkningsøkning, aldring av befolkningen og økte alders- og kjønnsavhengige insidens rater.

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 20. apr. 2016 10:08 - Sist endret 20. apr. 2016 10:08