Disputas: Pedro Mateos-Aparicio Moreno - Nervefysiologi

M.Sc. Pedro Mateos-Aparicio Moreno ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Cell-type specific functions of calcium- and voltagedependent potassium channels in the entorhinalhippocampal memory system.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Dirk Isbrandt, DZNE &UKK Research Team, Experimental Neurophysiology (ENP), University Hospital Cologne, Köln, Germany
  • 2. opponent: Professor André Fisahn, Neuronal Oscillations Lab, Center for Alzheimer Research/NVS, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ellen Jørum, Department of Neurology, Division of Surgery and Clinical Neuroscience, Institute of Clinical Medicine, Faculty of Medicine, University of Oslo, Norway

Disputasleder

Professor Anne Simonsen, Seksjon for Biokjemi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Johan Frederik Storm, Seksjon for fysiologi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hjernen inneholder rundt 100 milliarder nerveceller, og deres aktivitet varierer sterkt i forskjellige områder hjerneområder. Membranen i hvert nevron er utstyrt med en samling ørsmå porer ("kanaler") som tillater gjennomstrømning av forskjellige kjemiske stoffer og elektrisk ladde partikler ("ioner"). Våre bevegelser, tanker, minner og følelser - ja nesten alt vi er! – avhenger til syvende og sist av små kanaler som kontrollerer aktiviteten til nerveceller i hjernen vår. I sin avhandling, med tittelen “Cell-type specific functions of calcium- and voltage-dependent potassium channels in the entorhinal-hippocampal memory system”, undersøkte Pedro Mateos-Aparicio og hans medarbeidere hvordan forskjeller i sammensetning og lokalisering av disse kanalene kontrollerer aktiviteten av flere typer nerveceller, i en hjerneregion som er ansvarlig for vår hukommelse og evne til romlig navigering. Dette er også en av regionene i hjernen som skades i sykdommer som Alzheimers eller epilepsi. Siden nevroner i forskjellige hjerneregioner ikke er like, inneholder hvert nevron en egen kombinasjon av kanaler i sin membran. Resultatene publisert i denne avhandlingen viste at noen kanaler tidligere beskrevet i spesifikke rottenevroner viser forskjellige funksjoner når de undersøkes i andre typer nerveceller. Dette hjelper oss til å forstå hvordan hjerneregionen som gjør oss i stand til å huske hva vi spiste i dag, eller hvor vi er, prosesserer informasjon.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 8. juni 2016 08:39 - Sist endret 8. juni 2016 08:39