Disputas: Jannicke Borch Myhre - Ernæring

M.Sc. Jannicke Borch Myhre ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Meal types as sources of foods and nutrients in an adult Norwegian population.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Risk Benefit Assessor Anna Karin Lindroos, Livsmedelsverket, Uppsala, Sverige
  • 2. opponent: Professor Christel Larsson, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs Universitetet, Göteborg, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Haakon Meyer, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Kjetil Røysland, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Lene Frost Andersen, Seksjon for ernæringsepidemiologi, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Avhandlingen «Meal types as sources of foods and nutrients in an adult Norwegian population» ser på hvordan ulike måltider bidrar til inntaket av matvarer og næringsstoffer blant voksne i Norge, samt hvordan sammensetningen av måltider varierer i henhold til hvor maten er spist.  De norske kostrådene anbefaler å spise mer frukt, grønnsaker, fisk og fullkorn. Avhandlingen viser at blant voksne ble mesteparten av fullkornet spist til frokost, mens fisk og grønnsaker hovedsakelig ble spist som del av middagsmåltidet. Mellommåltider var den viktigste måltidstypen for inntak av frukt. Mellommåltider utgjorde en betydelig del av det totale kostholdet. De aller fleste deltagerne hadde spist minst ett mellommåltid, og omtrent en femtedel av dagens energiinntak kom fra denne måltidstypen.  I tillegg til frukt, bidro mellommåltidene også med mindre helsefremmende matvarer som kaker og søtsaker. Når det gjelder spisested, så hadde mat spist hjemme eller på jobb generelt en gunstigere sammensetning enn mat spist på besøk hos andre, på restauranter eller på andre steder som reiser og turer. Vi sammenlignet også bruken av tilbehør til middager med rødt kjøtt med middager med fisk. Da fant vi at rødt kjøtt oftere ble spist sammen med brød, tomatsaus og ost, mens fisk oftere ble spist sammen med poteter, gulrøtter og grønnsaker generelt. Næringsinnholdet i fiskemiddager var noe gunstigere enn næringsinnholdet i middager med rødt kjøtt.

Samlet sett viser resultatene at vi med fordel kan inkludere helsefremmende matvarer som frukt, grønnsaker, fisk og fullkornsprodukter i flere måltider. Det er rom for forbedring når det gjelder sammensetningen av maten som ikke er spist hjemme, dette vil særlig være av betydning for personer som spiser mye utenfor hjemmet. Mellommåltider utgjør en viktig del av kostholdet, og helsefremmende matvarevalg på dette området vil kunne ha en positiv innvirkning på kostholdet i sin helhet.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 26. mai 2016 08:48 - Sist endret 27. mai 2016 14:37