Disputas: Peter Milton Rukundo - Ernæring

M.Sc. Peter Milton Rukundo ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): The Human Right to Adequate Food in the Context of Disaster: The Case of the Major 2010 Landslide in Eastern Uganda.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Head of Research Khulekani Moyo, South African Human Rights Commission & Adjunct Research Fellow, University of Fort Hare, Johannesburg, South Africa
  • 2. opponent: Professor Ingunn Engebretsen, Centre for International Health, University of Bergen, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Andrea Winkler, Centre for Global Health, Institute of Health and Society, University of Oslo, Norway

Disputasleder

Professor emeritus Kaare Norum, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Per Ole Iversen, Seksjon for klinisk ernæring, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Denne avhandlingen er en analyse av beredskapsplanene for å sikre retten til mat etter katastrofer i Uganda, basert på undersøkelse av et stort jordskred som rammet Bududa-distriktet i øst-Uganda i 2010. Det var den verste naturkatastrofen i landets nyere historie, der 350 mennesker døde og om lag 10 000 ble berørt; 10 % av de rammede ble tvangsfordrevet over 300 kilometer til Kiryandongo-distriktet. I avhandlingen vurderes politiske og juridiske dimensjoner av mat som en menneskerett i perioden etter katastrofen. Videre undersøkte man variasjoner i matusikkerhet, kosthold, mat og oppfatninger som kan forklare mulige konsekvenser av katastrofen på husholdninger.

Avhandlingen bygger på en tverrsnitts studie med tverrfaglige tilnærminger der man undersøkte ansvarsbærere og rettighetshavere. Ansvarsbærerne ble rekruttert fra relevante statlige institusjoner mens rettighetshaverne var husstander rammet av katastrofen samt kontroll-husstander som ikke ble berørt av jordskredet og som var bosatt i et tilfeldig valgt naboområde til de berørte områdene i Bududa og Kiryandongo.

Man fant at det var ulike, uoppfylte forpliktelser for å sikre mat som en menneskerettighet etter denne katastrofen. Det var treghet i gjennomføringen av relevante bestemmelser i Grunnloven og andre dokumenter/lover o.l., og det manglet klare budsjetter og bevilgninger. Motsatte tendenser ble observert i de to distriktene: I Bududa, hadde de katastroferammede husholdningene lavere matusikkerhet enn kontroll-husholdningene, men deres diettmangfold-score (DDS) og matvariasjon-score (FVS) var høyere. I tillegg var størrelsen på husholdningene forbundet med økt matusikkerhet. I Kiryandongo var det større matusikkerhet og lavere DDS og FVS blant de rammede husholdningene sammenliknet med kontroll-husholdningene. De rammede husholdningene i begge distrikter hadde en høyere sannsynlighet for å hoppe over en dag uten å spise sammenliknet med kontroll-husholdningene. Avhandlingen argumenterer for iverksettelse av sosiale beskyttelsestiltak for å løse ernæringsproblemer i nødsituasjoner.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 31. mai 2016 08:56 - Sist endret 31. mai 2016 10:47