Disputas: Amanda Robin Sudworth - Immunologi

M.Sc. Amanda Robin Sudworth ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Development and function of NK subsets in the rat.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Andrew Makrigiannis, Department of Microbiology & Immunology, Dalhouie University, Halifax, Canada
  • 2. opponent: Associate Professor Preben Boysen, Biosciences Department of Food Safety and Infection Biology, Faculty of Veterinary Medicine and Biosciences, Norwegian University of Life Sciences, Ås, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Heidi Kiil Blomhoff, Division of Biochemistry, Department of Molecular Medicine, Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo, Oslo, Norway

Disputasleder

Professor emeritus Haakon Breien Benestad, Seksjon for anatomi, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Seniorrådgiver Lise Kveberg, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

NK-celler er en viktig del av immunsystemet og er kjent for evnen de har til å gjenkjenne og drepe kreftceller, transplanterte celler og virusinfiserte celler. Ved å benytte seg av overflatemolekyler (reseptorer) med ulik funksjon kan NK-celler skille mellom friske og syke celler i kroppen. NK-celler kan deles inn i undergrupper med ulike oppgaver. Noen befinner seg også på ulike modningsstadier.  Flere av disse undergruppene er fortsatt ikke karakterisert. Hovedmålet med dette arbeidet har vært å studere disse undergruppene nærmere i en rottemodell. Undergruppene kan skilles fra hverandre ved hjelp av reseptorene de har på overflaten, og hvordan de reagerer på ulike stimuli. Ved å produsere nye verktøy i form av antistoffer mot reseptorer og molekyler har vi kunnet karakterisere nye undergrupper av NK-celler og NK-reseptorer i rotte, og kartlagt deres funksjon og distribusjon i forskjellige vev i kroppen. Det har også gitt oss innsikt i hvordan utviklingen av NK-celler skjer, fra umoden celle til moden celle. NK-celler dreper sine målceller ved å slippe ut vesikler som skader målcellen, en prosess som kalles degranulering. Vi har laget et antistoff som kan brukes til å påvise når en NK-celle degranulerer. Dette gjør at vi nå fått et viktig verktøy til å overvåke NK-cellenes aktivitet i de mange sykdomsmodellene som finnes i rotte.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 8. juni 2016 11:03 - Sist endret 8. juni 2016 14:56