Disputas: Ingvild Maria Tøllefsen - Suicidologi

Cand.med. Ingvild Maria Tøllefsen ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Suicide Statistics: National Procedures and re-evaluation of 1800 deaths in Scandinavia.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Førsteamanuensis Annette Erlangsen, Mental Health Center Copenhagen, København, Danmark
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Egil Jonsbu, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ping Qin, Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor emeritus Knut Gjesdal, Hjertemedisinsk avdeling, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Øivind Ekeberg, Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Selvmordsstatistikken pålitelighet i Skandinavia

Hvert år dør ca. 500-600 mennesker i selvmord i Norge. Selvmordsraten var i mange år under halvparten av ratene i Sverige og Danmark, men dette har endret seg mye de siste årene. Ratene er nå jevnstore i de tre skandinaviske landene. Skyldes dette reelle forskjeller eller blir selvmord feilregistrert?

I sin avhandling Suicide statistics: National procedures and re-evaluation of 1800 deaths in Scandinavia har Ingvild Maria Tøllefsen og medarbeidere undersøkt påliteligheten av selvmordsstatistikken i Skandinavia.

Denne studien har vist at selvmordsstatistikken i Skandinavia er rimelig pålitelig.

Gjennom et systematisk søk fant vi totalt 31 artikler der selvmordsstatistikkens kvalitet har blitt studert, og omtrent halvparten av disse konkluderte med mer enn 10% under-rapportering av selvmord eller dårlig kvalitet.

I denne avhandlingen undersøkte forskerne til sammen 1800 dødsfall, som var klassifisert som selvmord, ulykke eller naturlig død i dødsårsaksregistrene i Norge, Sverige og Danmark.

Åtte fagpersoner fra de tre landene vurderte dødsfallene. Dette var psykiatere, rettsmedisinere og personell ved dødsårsaksregisteret. Omtrent 0,5 % av de naturlige dødsfallene, og 1-2 % av ulykkene ble vurdert å være selvmord. De fleste dødsfall som opprinnelig var klassifisert som selvmord, ble vurdert til å være det. Det samme gjaldt dødsfall som var klassifisert som ulykke, men druknings- og forgiftningsulykkene var forbundet med størst usikkerhet.

Flere unaturlige dødsfall blir obdusert i Sverige, mens man i Danmark gjør man flere grundige dødsstedsundersøkelser. I Sverige klassifiseres flere dødsfall som «ubestemt dødsårsak» i dødsårsaksstatistikken. Det er altså noe større usikkerhet ved klassifikasjon av selvmord i Norge enn i Danmark og Sverige.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 11. mai 2016 10:50 - Sist endret 11. mai 2016 10:55