Hvorfor sover vi?

Lurer du på hvorfor vi sover eller hva som skjer i hjernen når vi sover?

Vi inviterer på frokost og fire forskere som forteller hva de har funnet ut om søvnen vår.

Nærbilde av et sovende barn, med en arm foran ansiktet. Iført hvite klær.

Illustrasjon: Colourbox

Hvorfor er søvn så viktig at kroppen din selv tar ansvar og tvinger deg til å sove? Visste du at søvnen har en rolle når det gjelder utvikling av hjernen? Og hvordan henger søvn og sykdom sammen?

Dette er noen av spørsmålene vi tar opp under dette seminaret. I tillegg vil du få noen tips som hjelper deg til å sove på best mulig måte.

Møteleder: Halvard Hiis, Store Norske Leksikon

Laura Bojarskaité: Når du sover er hjernens vaktmestere i full sving

Hjernen har ca. 100 milliarder nerveceller. Men vi finner minst like mange av andre typer celler i hjernen, kalt gliaceller. En type gliaceller er viktige for vedlikehold, reparasjon og hjernerens og kan tenkes på som hjernens vaktmestere. Vi tror at det å forstå disse cellene bedre er nøkkelen til å løse søvnmysteriet.

Hua Hu: Søvn - vår selvstyrte forsterker av minner

Søvn forsterker dannelsen av nye minner og hjelper til med at minnene våre varer lenge. På den andre siden så kan mangel på søvn være en risikofaktor for alzheimer og demens. Hua Hu skal snakke om hvordan søvn påvirker læring og hukommelse. Denne innledningen vil bli holdt på engelsk.

Rune Enger: Hjernevask i søvne

Når du legger deg om kvelden settes det i gang et helt system for å vaske hjernen din. Dette skjer ved at væsken som hjernen bader i sirkulerer gjennom vevet og tar med seg skadelige avfallsstoffer. Ett eksempel på et avfallsstoff som kan fjernes er et slaggstoff som hoper seg opp i hjernen til pasienter med demens. Vi tror at dårlig søvn og dårlig fungerende hjernevask gjennom et langt liv kan disponere for sykdommer som Alzheimers sykdom.​

Charlotte Boccara: Har vi samme søvnbehov gjennom hele livet?

Hvorfor trenger barn mer søvn enn voksne? Hvorfor legger eldre seg tidligere? Har søvn en annen rolle på tvers av livets faser? Hvilke konsekvenser har dårlig søvn for hjernens utvikling? Dette er noen av spørsmålene Boccara skal ta for seg. Denne innledningen vil bli holdt på engelsk.

Alle innlederne er forskere ved Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

Sammen med Kulturhuset sikrer vi at smittevern er skikkelig ivaretatt.

Publisert 19. aug. 2020 10:46 - Sist endret 18. sep. 2020 11:16