Pop-vit og pressedekning

Vi ønsker å å formidle hva vi driver med til et bredere publikum enn de som leser våre forskningsartikler og mener det er viktig også for at folk skal se verdien av grunnforskning. Nedenfor er lenker til noen medieoppslag, radiointervjuer m.m.

Nye hjernefunn forklarer hvordan vi klarer å lage mentale kart

Nyskjerrigper "Dette lurer vi på om hjernen"

Nyskjerrigper: om hjernen

Desember 2017: Langtidsminner

Slik lagres langtidsminner (NRK Viten, nrk.no).

Podcast med Kristian Lensjø om langtidsminner

Postdoc Kristian Lensjø besøkte NRK for å snakke om studiet vårt om langtidsminner. Erlend Lånke Solbu og Per Olav Alvestad har en podcast "Kuriøs" der de snakker om det siste fra naturvitenskapens verden - idag med Kristian Lensjø som gjest.

Publication:
Thompson, Lensjø et al. "Removal of perineuronal nets disrupts recall of a remote fear memory"  Proceedings of the National Academy of Sciences. 2017; 201713530
doi: 10.1073/pnas.1713530115

Pressemelding: Sukkerkappe rundt hjerneceller bevarer langtidsminner

Vår evne til å bevare minner i lang tid og gjerne livet ut er en grunnleggende egenskap, men det har vært et mysterium hvordan dette er mulig. Studiet til Hafting-Fyhn labben viser at strukturer på utsiden av hjernecellene er avgjørende for langtidsminner.

Juli 2017: Manipulering av hjerneaktivitet med laserlys: optogenetikk

NRK besøker Hafting-Fyhn labben og snakker med PhD studentene Mikkel Lepperød og Elise Thompson om optogenetikk i forbindelse med dokumentaren: Laseren som kan løse depresjonsgåten

PhD student Elise Holter Thompson besøker NRK (Norgesglasset) og snakker om optogenetikk og hukommelse:

Februar 2017: Portrettintervju med forskerlinjestudent Tovy Dinh i Krono: Hun er 23 år og hjerneforsker

Mars 2017: Nå kan du simulere hjernen på mobilen (titan.uio.no)

Våre stipendiater i cinpla har laget en app 'Neuronify' der du lage ditt eget nettverk av hjerneceller.

Av hafting
Publisert 19. jan. 2018 19:48 - Sist endret 6. apr. 2021 10:43