Vitaminer og noen viktige mineraler

Vitaminer er livsnødvendig for at barna skal utvikle seg og vokse normalt. Vitaminene må finnes i maten fordi kroppen ikke kan lage dem selv - de er essensielle. Grønnsaker er gode kilder til vitaminer og mineraler.

Foto: frukt.no

Vitaminene deles inn i fettløselige og vannløselige. B- og C-vitaminer er de vannløselige vitaminene. De kan ikke lagres i kroppen og overskuddet skilles ut i urinen. A-, D-, E- og K-vitaminene er fettløselige vitaminer. De fettløselige vitaminene blir transportert i kroppen sammen med fettet, og overskuddet lagres i leveren og i kroppens fettvev.

Vitamin A

Funksjon: Øyets funksjon (for godt nattesyn), vekst og utvikling, inngår i danningen av beinvev og vedlikehold av hud og slimhinner.

Gode kilder: Gulrot og andre grønnsaker (karoten), margarin, smør, lever og leverpostei.

Vitamin B

Funksjon: Nedbrytning av fett, karbohydrater og protein.

Gode kilder: Grønne grønnsaker, brød og kornvarer, melk, ost, kjøtt, fisk og egg.

Vitamin C

Funksjon: Celler, vev og jernopptak.

Gode kilder: kålrot, sitrusfrukter, brokkoli, grønne bladgrønnsaker, tomat, paprika, potet, nyper, cantaloupemelon, jordbær, kiwi.

Vitamin D

Funksjon: Utnyttelse av kalsium, utvikling av et godt sterkt, skjelett og tenner. Nødvendig for at tarmen skal suge opp mineralene kalsium og fosfat.

Gode kilder: Sollys, tran, fet fisk, fiskelever, margarin, smør og melk med tilskudd av D-vitamin.

Vitamin E

Funksjon: Celler og vev. Øker opptaket av vitamin A. Viktig for kroppens forsvar mot skadelige bakterier og virus.

Gode kilder: Særlig korn, andre frø, frukt og grønnsaker som har et høyt innhold av umettet fett, som planteoljer, valnøtter, peanøtter, mandler, frø, oliven, avokado, hvetekim og grønne bladgrønnsaker.

Vitamin K

Funksjon: Blodkoagulering – evne til å stanse blødninger. Inngår i danning av beinvev sammen med D-vitamin.

Gode kilder: Lever, ost, grønne grønnsaker som blomkål, rosenkål, brokkoli, hodekål, rødkål, kinakål og bladsalat. Kaldpresset raps- og olivenolje.

Kalsium

Funksjon: Virker sammen med D-vitamin. Oppbygning av skjelett, nervesystem, muskler og tenner.

Gode kilder: Alle melkeprodukter, grønne grønnsaker, sardiner, havreprodukter og nøtter.

Jern

Funksjon: Røde blodceller og gir oksygen til cellene.

Gode kilder: Magert kjøtt, lever grovt brød og kornprodukter, noen brunost- og primtyper laget for barn (noen har tilsatt jern), belgvekster, mørkegrønne bladgrønnsaker og poteter.

Kilder: frukt.no, Matglede i barnehagen

Av Linn Bøhler