Spis og smak på grønnsaker selv

Barn imiterer både voksne og andre barn. Vær bevisst på din egen rolle.

Illustrasjonsbilde: colourbox.com

Nøkkelpunkt i artikkelen:

• Vær entusiastisk og positiv - det smitter over på barna.
  • Barn blir påvirket av voksne og av andre barn, og hermer.
  • Tvang kan gi barna et anstrengt forhold til smaken for resten av livet.
  • Oppfordre barna til å tenke at maten er god før de smaker på ny mat.

Vær en entusiastisk voksen. Snakk om grønnsakenes farge, form lyd og smak. Din positivitet smitter over på barna og skaper nysgjerrighet.

I Tveteråsen barnehage i Oslo har de funnet en ny måte å jobbe på. Barnehagelærer Turid Kjærnlie oppfordrer barna til å «smake med nam i munnen». Med uttrykket «smake med nam i munnen» formidler hun et ønske om barna skal tenke positivt om den nye maten. Barna blir oppfordret til å tenke seg at maten er god. Det vil fremme opplevelsen at barnet er forberedt, og at vi forbereder barnet på at ny mat kan være overraskende i smaken, at den smaker annerledes enn det de har spist tidligere. Og veldig ofte smaker det godt etter hvert.

Vil du at barna skal ha sunne kostvaner, er det viktig å tenke over hva du selv spiser foran barnet. Det hjelper ikke bare å la være å gi barnet usunn mat som du selv fortsetter å spise. Barnet ditt ser nemlig opp til barnehagepersonell, foreldre og andre voksne, og hermer. Hvis du ser på barna i barnehagen eller dine egne, kan du sikkert se noen likhetstrekk mellom foreldrene og barna når det gjelder forholdet til mat.

Små barn blir også påvirket av andre barn når de spiser. Måltider i barnehagen kan derfor være viktige for barns inntak av viktige næringsstoffer, både i mengde og variasjon.
Barn som blir beordret til å smake på mat de er skeptiske til, vil nok svært ofte oppleve at de ikke liker maten. Barn som utsettes for tvang, kan få et anstrengt forhold til smaken for resten av livet.

Det er de voksne som stort sett bestemmer hva som skal serveres, men det er alltid barnet som til syvende og sist bestemmer hva de skal spise.

Kilder: Bare barnemat, Matglede i barnehagen

Av Linn Bøhler