Oppmuntring til å smake og spise

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Dyrking av grønnsaker kan også være en måte å få barna til å smake og spise mer grønnsaker. Ved at de følger med på grønnsaken fra frø til ferdig grønnsak gjør at barna får mer eierskap til grønnsaken og dermed kan få lyst til å smake.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Smaksutvikling hos barn følger ofte fire faser, men det er store forskjeller fra barn til barn. Det er lurt å utnytte de forskjellige fasene for å få barn som spiser variert også i voksen alder.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Det er mye barna kan hjelpe til med på kjøkkenet, og det gir økt interesse for maten å få hjelpe til.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Det er sunt å spise mer frukt og grønnsaker. Oppkuttede grønnsaker er en enkel og fristende måte å øke inntaket på.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

«Sansestunder» er små samlinger med en liten barnegruppe der personalet og barna sammen smaker på og utforsker konsistensen på ulike matvarer.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Vær smaksdetektiver sammen med barna. Du kan for eksempel prøve kokt versus rått, rød versus grønn paprika og med og uten dipp eller krydder.

Publisert 4. aug. 2015 13:11

Det finnes fem grunnsmaker: søtt, salt, surt, bittert og umami. Det sies at de fem grunnsmakene kan kjennes på forskjellige steder på tunga. Søtt kan man smake best på tuppen av tunga, mens salt kjennes best midt på tunga. Det sure kjennes best på siden av tunga, og bittert kjenner vi helt bakerst på tunga. Umami kjenner vi på hele tunga.