Delta i studie i utprøving av et legemiddel mot fedme

Vi trenger deltakere til en studie som skal undersøke om et legemiddel kan bidra til å redusere nivåene av aminosyren cystein i blodet.

Resultatene fra studien vil gi informasjon om hvorvidt legemiddelet kan egne seg i behandling av overvekt og fedme.

Overvektig mann i bar overkropp

Illustrasjon: Colourbox

Aminosyrer er byggesteinene i proteiner. Noen av disse kan kroppen lage selv, mens andre må vi få tilført gjennom kosten. Cystein er en aminosyre som inngår i et vanlig kosthold men som også kan lages i kroppen. Ettersom høye nivåer av cystein er sterkt knyttet til overvekt ønsker vi å undersøke om vi kan redusere cysteinnivået i blodet.

Hva er hensikten?

Vi vil undersøke effekten av medikamentet Mesna® (Uromitexan) på friske deltakere med overvekt/fedme. I denne studien vil vi gi en enkelt dosering av medikamentet hvor hovedmålet er å beskrive sammenhengen mellom dose av medikamentet og reduksjon av cystein i blodet, samt effekten av medikamentet på andre stoffer i blodet som er relatert til fedme. Vi vil også registrere om du som deltaker opplever bivirkninger eller andre uønskede effekter. Hvis studien er vellykket, åpner dette for større studier der målet vil være å undersøke om legemiddelet kan gi vektreduksjon.

Hvem kan delta?

Friske overvektige menn i Oslo-området, mellom 18 og 55 år, med kroppsmasseindeks (BMI) mellom 27 og 40 kg/m2.

Hva innebærer studien?

Studien innebærer 3 besøk ved studiesenteret på Oslo Universitetssykehus-Rikshospitalet. Første dag (Dag 1) vil du innta en enkelt dosering av legemiddelet Mesna. Det vil bli tatt flere blodprøver fordelt over 12 timer. Dag 2 og Dag 3 skal det kun tas 1 blodprøve. Du må ta med en morgenurinprøve ved oppmøte Dag 1 og Dag 3, og fra oppmøte Dag 1 skal du samle inn all urin på en beholder de neste 24 timene.

Oppstart vil være November 2020.

Hva får jeg for å delta?

Du vil få en vurdering av din generelle helsetilstand, inkludert målinger av risikomarkører i blodet (blant annet blodsukker og kolesterol/fettstoffer). Du vil få servert måltider på studiedagene. Dersom du fullfører studien vil du få et gavekort tilsvarende 500kr. Du kan om ønskelig få vite alle dine prøvesvar når disse foreligger.

Hva må jeg gjøre for å delta?

Studien vil foregå på Rikshospitalet i Oslo, og du bør derfor ha bosted i Oslo og omegn.
Fyll ut dette skjemaet og svar på noen enkle spørsmål slik at vi kan vurdere om du oppfyller inklusjonskriteriene. Vi vil deretter kontakte deg med mer informasjon.

Publisert 23. okt. 2020 10:26 - Sist endret 23. okt. 2020 10:26