Om prosjektet
Det vil være et integrert, studentsentret læringsmiljø hvor studenten løser et stort antall casebaserte oppgaver som krever bruk av ikke-tekniske ferdigheter. FBL som konsept vil testes ut på medisin, odontologi og klinisk ernæring og deretter spres til tilsvarende helseprofesjonsutdanninger i Norge.
Hver student vil få personlig tilbakemelding og individuell veiledning relatert til studentens eget ferdighetsnivå, blant annet gjennom «dataspill-mekanismer».
Studenten vil få kontinuerlig formativ vurdering med synlige ferdighetspoeng som surrogat for karakternivå, og gradvis økning i vanskelighetsgrad når man behersker et sett med oppgaver som er aktivt samstemt med eksamenskommisjonene.
Hensikten med FBL er å sikre at hver student får systematisk og erfarings-basert mengdetrening i å løse oppgaver som er direkte yrkesrelevante, med økt kvalitet på pasientbehandlingen i helsetjenesten som forventet resultat.
Mål
- Utvikle, implementere og evaluere en generisk pedagogisk modell for FBL.
- Utvikle, implementere og evaluere digitale strukturer og driftsmodeller for FBL-opplegg som optimaliserer spredningsaktiviteter.
- Utvikle, implementere og utvikle systemer for aktiv samstemming av FBL-opplegg med eksamenskommisjoner.
- Videreutvikle LMS-software tilrettelagt for FBL og aktiv samstemming.
- Utvikle dokumentasjon basert på systematiske evalueringsaktiviteter og praktiske erfaringer med FBL-oppleggene, med siktepunkt å utarbeide praktiske veiledere for andre institusjoner og miljøer som ønsker å implementere FBL.
- Spredningsaktiviteter til profesjonsstudiene i medisin, odontologi og klinisk ernæring ved andre institusjoner som har disse utdanningene, samt andre helseprofesjonsstudier som sykepleie, fysioterapi m.m.
- Legge til rette for uavhengig pedagogisk følgeforskning på effektene av digitale læremidler, flipped classroom og FBL for LINK og andre pedagogiske fagmiljøer.
Finansiering
- DIKU 2021-2023
Tilknyttede prosjekter
Simuleringsbasert læring for helseprofesjonsutdanninger
Samarbeid