FBL: Ferdighetsbasert læring for helseprofesjons-utdanninger

Prosjektet skal utvikle, prøve ut og evaluere det helt nye undervisningskonseptet «Ferdighets-basert læring» (FBL).

FBL vil være et generisk konsept for innlæring av ikke-tekniske ferdigheter i helseprofesjonsstudier. 

Legestudenter som jobber med en PC

Illustrasjon: Colourbox

Om prosjektet

Det vil være et integrert, studentsentret læringsmiljø hvor studenten løser et stort antall casebaserte oppgaver som krever bruk av ikke-tekniske ferdigheter. FBL som konsept vil testes ut på medisin, odontologi og klinisk ernæring og deretter spres til tilsvarende helseprofesjonsutdanninger i Norge. 

Hver student vil få personlig tilbakemelding og individuell veiledning relatert til studentens eget ferdighetsnivå, blant annet gjennom «dataspill-mekanismer».

Studenten vil få kontinuerlig formativ vurdering med synlige ferdighetspoeng som surrogat for karakternivå, og gradvis økning i vanskelighetsgrad når man behersker et sett med oppgaver som er aktivt samstemt med eksamenskommisjonene.

Hensikten med FBL er å sikre at hver student får systematisk og erfarings-basert mengdetrening i å løse oppgaver som er direkte yrkesrelevante, med økt kvalitet på pasientbehandlingen i helsetjenesten som forventet resultat.

Mål

  • Utvikle, implementere og evaluere en generisk pedagogisk modell for FBL.
  • Utvikle, implementere og evaluere digitale strukturer og driftsmodeller for FBL-opplegg som optimaliserer spredningsaktiviteter.
  • Utvikle, implementere og utvikle systemer for aktiv samstemming av FBL-opplegg med eksamenskommisjoner.
  • Videreutvikle LMS-software tilrettelagt for FBL og aktiv samstemming.
  • Utvikle dokumentasjon basert på systematiske evalueringsaktiviteter og praktiske erfaringer med FBL-oppleggene, med siktepunkt å utarbeide praktiske veiledere for andre institusjoner og miljøer som ønsker å implementere FBL.
  • Spredningsaktiviteter til profesjonsstudiene i medisin, odontologi og klinisk ernæring ved andre institusjoner som har disse utdanningene, samt andre helseprofesjonsstudier som sykepleie, fysioterapi m.m.
  • Legge til rette for uavhengig pedagogisk følgeforskning på effektene av digitale læremidler, flipped classroom og FBL for LINK og andre pedagogiske fagmiljøer.

Finansiering

Tilknyttede prosjekter

Simuleringsbasert læring for helseprofesjonsutdanninger

Samarbeid

 

 

Publisert 24. nov. 2021 15:35 - Sist endret 28. feb. 2023 19:31

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere