Om prosjektet
Det er økende interesse for både implementering og systemtekning innen forebyggende helsearbeid, men få har prøvd å kombinere disse to fagfeltene.
Mål
Å forstå implementering av primærforebyggende tiltak i skolen som en dynamisk prosess i et komplekst system.
Skolefrukt som skolebasert, helsefremmende tiltak brukes som case.
Del 1a Enkeltintervjuer av ledere ved ungdomsskoler (n= 20) for å undersøke hva som har påvirket deres avgjørelse om å ha eller ikke ha Skolefrukt.
Del 1b Gruppeintervju på nett med ledere ved ungdomsskoler som har eller ikke har Skolefrukt (n=10-15) for å få tilbakemeldinger på et kvalitativt systemkartet om å ta i bruk Skolefrukt utviklet på bakgrunn av teori og intervjuene i del 1a.
Del 2a Intervjuer med enkeltpersoner og grupper av elever på ungdomsskoler om hvilke faktorer som påvirker implementeringen av gratis Skolefrukt.
Del 2b Gruppemodelleringworkshoper med voksne og elever (n=10-15) på 6 ungdomsskoler med gratis Skolefrukt for å utvikle kvalitative systemkart om implementering på hver skole.
Del 3 Kvantifisere en system dynamisk modell som kan simulere effekten av Skolefrukt under ulike betingelser.
Bakgrunn
Skolebaserte tiltak er viktige virkemidler for å fremme folkehelsen i hele befolkningen og for å utjevne sosiale forskjeller.
Forskningen har stort sett fokusert på effekt av skolebaserte tiltak rettet mot helsevaner og i mindre grad på om effektive tiltak tas i bruk og hvordan de implementeres.
Rammeverk over faktorer som påvirker implementering av tiltak har i liten grad beskrevet hvordan faktorene henger sammen i et dynamisk system,
Finansiering
- Kreftforeningen 2022-2025
- Throne Holst Foundation of Nutrition Research 2022-2023
Samarbeid
- Brukerråd
- Scientific Advisory Group
- Assistant professor Mohammad Jalali, Harvard Medical School based at MGH Institute for Technology Assessment, as well as a research affiliate with MIT Sloan's System Dynamics Group and a faculty affiliate with the Harvard Data Science Initiative.
- Professor Aleksandra Luszczynska, CARE-BEH Center for Applied Research on Health Behavior and Health, SWPS University of Social Sciences and Humanities, Wroclaw, Poland.
- Professor Elling Bere, University of Agder/Norwegian Institute of Public Health