English version of this page

Skolen som en folkehelseaktør: Strategier for suksessfull implementering av retningslinjer for mat og måltider

Ved å legge til rette for gode måltidsopplevelser, og et kosthold som fremmer elevenes helse, kan skolen være en viktig folkehelseaktør. 

Om prosjektet

Det overordnede målet med dette prosjektet var å identifisere effektive strategier og verktøy for å øke implementeringen av den nasjonal faglige retningslinjen for mat og måltider i skolen i barneskoler og SFO.

For å oppnå dette målet ble det gjennomført tre delstudier om retningslinjeimplementering, hvor de to første deltstudiene var formative for den tredje delstudien. Implementeringsvitenskap er det teoretiske fundamentet for prosjektet. 

Kunnskapen som er generert i prosjektet vil bli brukt til å styrke fremtidig arbeid med å implementere retningslinjen på landsbasis, og den vil også brukes i annet retningslinjearbeid som Helsedirektoratet er ansvarlig for. 

Mål

De spesifikke forskningsmålene var:

  • Å utvikle valide og reliable spørreskjemaer for å måle etterlevelse av retningslinjen i barneskole og SFO.
  • Å undersøke påvirkningsfaktorer for måltidspraksis i barneskole og SFO.
  • Å utvikle og teste en implementeringsintervensjon for å øke skolenes etterlevelse av retningslinjen.

Resultater

  1. De kognitive intervjuene førte til forbedret relevans, ordlyd og brukervennlighet av spørreskjemaene for å måle etterlevelse av rettningslinjen, noe som sannsynligvis økte innholdsvaliditeten. I den påfølgende test-reteststudien fikk de fleste svarene en Cohens kappa verdi for reliabilitet tilsvarende «god» eller «veldig god»; >80% av svarene viste et prosentvis samsvar på ≥70%, og begge skjemaenes indeksskår for etterlevelse oppnådde en intraklasse-korrelasjonskoeffisient (for absolutt samsvar) (ICCA)>0,80.
  2. Ved hjelp av "Multilevel Quality Implementation Framework" (MQIF) identifiserte den kvalitative studien flere faktorer som påvirker implementering av retningslinjen, på makro-, skole- og individnivå, hvorav noen var gjensidig avhengige. Viktige barrierer var blant annet et svakt mandat fra nasjonale myndigheter til å prioritere arbeid med skolemåltider, svakt lederskap knyttet til skolemåltid blant rektorer og manglende kultur for måltidspraksis på skolen blant lærere. Diskusjoner om måltidspraksis blant skolens ansatte fremmet forbedringsarbeid på skolenivå.
  3. Evalueringen av den 6-måneder lange implementeringsintervensjonen viste en signifikant forskjell (P = 0,003) på 4 prosentpoeng i endringsskår mellom gruppene etter justering for etterlevelse før intervensjonen. Effekten var ikke assosiert med skolenes sosioøkonomiske profil. Skolenes gjennomføring av intervensjonen ble målt som god, og organisatorisk støtte fra skolens rektor var dimensjonen som var sterkest korrelert med økt etterlevelse av retningslinjen etter intervensjonen.

Bakgrunn

Norske kommuners ansvar for å arbeide systematisk for å fremme og beskytte befolkningens helse er nedfelt i folkehelseloven. Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen er forankret i dette lovverket og har som mål å sikre gode rammer for måltidene og god ernæringsmessig kvalitet på mat- og drikketilbudet. Nasjonale kartlegginger har vist at implementeringen er svak på noen områder og at kjennskap til retningslinjen er lav blant rektorer og ledere i skolefritidsordningen (SFO). Det er ikke utviklet verktøy for å måle etterlevelse av retningslinjen. Det foreligger lite kunnskap om hva som hindrer og fremmer implementering og hvilke strategier som er effektive for å øke implementeringen.

Finansiering

Norges forskningsråd og Helsedirektoratet

Samarbeid

Helsedirektoratet, Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge,  Østfold fylkeskommune

Start og slutt

2016-2022

 

 

Publisert 24. jan. 2024 20:56 - Sist endret 25. jan. 2024 15:14

Kontakt

Prosjektledere

Jorunn Sofie Randby

Professor Nanna Lien

Telefon: 22 85 13 78

Besøksadresse:

Avdeling for ernæringsvitenskap, rom 3142
Domus Medica
Sognsvannsveien 9
0372 Oslo

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere