Aktuelle saker

Publisert 25. juni 2024 12:51

Professor og leder av Integreat, Arnoldo Frigessi, ble overrasket og glad da han nylig ble tildelt NORA Lifetime Achievement Award. Han ble hedret for sin store faglige innflytelse gjennom forskning og for veiledning av svært mange studenter.

Publisert 16. mai 2024 12:39

Professor emeritus Leiv Ose kjempet lenge før norske kolleger innså at det er en sammenheng mellom familiær hyperkolesterolemi og hjertesykdom. Når han ser tilbake på egen karriere er han aller mest stolt av at han startet Lipidklinikken for 40 år siden.

Publisert 17. nov. 2023 09:49

Førsteamanuensis Rune Enger ved Institutt for medisinske basalfag er tildelt et høythengende karrierestipend for sin hjerneforskning. Prisen er på 1,2 millioner amerikanske dollar fordelt over fire år.
– Fantastisk med så mye midler til langsiktig basalforskning, sier Enger selv.

Publisert 13. sep. 2023 12:29

Nå gjenåpnes den konvensjonelle enheten ved dyreavdelingen på IMB. Det betyr mye for forskningskvaliteten, dyrevelferden og muligheten til å gjøre store medisinske fremskritt.

Publisert 29. mars 2023 11:58

Hva spiser vi egentlig i det daglige? Får vi i oss mer eller mindre fett, og mer eller mindre frukt og grønnsaker enn før? Tusener av nordmenn deltar i disse dager i kostholdsundersøkelsen Norkost.

Publisert 6. okt. 2022 14:37

For å unngå fedme, må du ha like mange kalorier inn som kalorier ut, messer noen. En Harvard-professor har en annen forklaring. Det er duket for debatt på seminar 11. oktober.