English version of this page

Går ut mot lettvinte løsninger for å bedre immunforsvaret

Etter 150 medieoppslag på ett år om immunforsvaret, kommer Anne Spurkland med ny bok om hvordan det påvirkes av mat, søvn og vaksiner. Nå får hun UiOs Formidlingspris.

Bildet viser en kvinne i hvit labfrakk som holder i en pipette

Professor Anne Spurkland har vunnet Formidlingsprisen ved Universitetet i Oslo, og har gitt ut ny bok om immunforsvaret. Foto: UiO

Covid-19-pandemien har skapt mye interesse for immunforsvaret. Anne Spurkland har stilt opp i mediene hver uke for å forklare komplisert stoff på en pedagogisk, engasjerende og klar måte. Dette står i begrunnelsen for at hun nå får Formidlingsprisen til Universitetet i Oslo for innsatsen.

– Jeg er glad for annerkjennelsen av det jeg har gjort. Det har vært en bevisst strategi å drive med forskningsformidling, og prisen viser at jeg har lykkes med mitt prosjekt, sier hun.

Engasjementet stanser ikke der. I den nye boka «Frisk nok! Håndbok i immunforsvar» går hun ut mot påstander om at bestemte tiltak, for eksempel en anti-inflammatorisk diett, vil hjelpe immunforsvaret så det blir mindre betennelse i kroppen.
– De gir et inntrykk av at vi alle sammen gjør feil, og spiser mat som gir oss betennelser. Slik er det ikke, sier Spurkland, som er professor ved Institutt for medisinske basalfag.

Ingen konsensus om hva som er «anti-inflammatorisk»

Om debatten om hvordan mat påvirker immunforsvaret, sier hun at problemet er at det ikke er noen konsensus om hva som er «anti-inflammatorisk» når det gjelder bestemte matvarer.

– Det er heller ikke slik at vi alle sammen har betennelser i kroppen som gjør at vi har dårlig helse. Det er ikke ønskelig å gjøre mat til en arena for hva som er «riktig» og hva som er «galt» når det kommer til immunforsvaret. De norske kostrådene holder langt på vei for de aller fleste av oss, forklarer Spurkland.

Nok søvn og unngå stress

Professoren diskuterer i boka hvordan blant annet søvn og døgnrytme, mat, stress og vaksiner påvirker immunforsvaret.
– De beste rådene vi kan gi til folk, er å få nok søvn hver natt, spise variert, litt av alt og ikke for mye, forsøke å unngå stress, være fysisk aktive og ta alle vaksiner du blir tilbudt, oppsummerer hun.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 5. mai 2021 14:42 - Sist endret 15. mai 2024 13:33