Møter grep fra gaming i nytt e-læringskurs

Studenter får 360 graders visninger inne i blodårer og 3D-modeller av lipoprotein, når de skal lære om aterosklerose i et nytt e-læringskurs.

Bildet viser ansiktet til en mann og en kvinne satt inn i et tegnet tverrsnitt av en blodåre

Postdoktor Karianne Svendsen og professor Kjetil Retterstøl har sett til gaming da de skulle lage det nye e-læringskurset om aterosklerose. (Foto: Carina VS Knudsen, UiO)

Avdeling for ernæringsvitenskap på Institutt for medisinske basalfag har sett til gaming for å finne gode måter å formidle kunnskap om aterosklerose på. Postdoktor Karianne Svendsen og professor Kjetil Retterstøl har vært med på å lage det nye e-læringskurset.

– Vi har i samarbeid med MedXplore laget en e-læring om aterosklerose-prosessen der studentene blant annet får se 3D-modeller av lipoprotein-partikler og andre komponenter som finnes i blodet. Disse partiklene er tilknyttet ulike kapitler, og studentene kan trykke på partiklene for å lære mer. I tillegg har vi noen 360 graders visninger slik at studentene kan se hvordan det ser ut inni en blodåre og hvilke partikler som kan befinne seg der, forteller Svendsen.

Det nye kurset «Aterosklerose» ble lagt ut på portalen 17. august.

Forebygge hjerteinfarkt og hjerneslag

De to har også lagt inn korte filmsnutter der Retterstøl tegner og forklarer hvordan og hvorfor kolesterol kan ende opp i blodårene våre og tette disse. Svendsen understreker at dette er et viktig emne, fordi alvorlige hjerte- og karsykdommer i hovedsak skyldes aterosklerose i arterier.

Hjerte- og karsykdommer er den nest hyppigste dødsårsaken etter kreft i Norge, og den hyppigste dødsårsaken globalt.

– Både hjerteinfarkt og hjerneslag er alvorlige sykdommer der aterosklerose spiller en avgjørende rolle. Aterosklerose kan effektiv forebygges, men i liten grad reverseres. Derfor er det viktig å identifisere personer med rask utvikling av aterosklerose for å forhindre prematur sykdom og død. I denne sammenheng er det viktig at fremtidens helsepersonell får tilgang til verktøy som e-læringen om aterosklerose, som forhåpentligvis vil øke deres forståelse og evne til å kunne bidra til forebygging i fremtiden, sier postdoktoren.

Passer for flere helsefagutdanninger

Kurset er tilpasset modul 1 og modul 2 for studenter på medisin, tannlege og klinisk ernæring ved UiO. Det passer også for farmasøyter og fordypning i andre helsefagutdanninger som fysioterapi og sykepleie.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 17. aug. 2021 09:52 - Sist endret 23. sep. 2021 09:16