Test nytt digitalt verktøy og få råd om eget kosthold og aktivitet

Hjelp forskere å teste et nytt verktøy for kosthold og fysisk aktivitet, og få oversikt selv over hvordan du ligger an og hva du kan gjøre for å nå anbefalingene fra myndighetene.

Bildet viser en kvinne på et kjøkken som veier mat og fører noe opp i en bok,

Foto: Ole Norberg Gjerrestad

Du får en kjøkkenvekt som du beholder etter studien, og kan også vinne et universalgavekort på 500 kroner.

Forskere skal gjøre ulike studier på folks kosthold og fysiske aktivitet for å finne ut hvordan man kan forebygge ulike sykdommer og forbedre helsen. Da er de avhengige av at spørreskjemaet er forståelig å bruke og på best mulig måte fanger opp det personene faktisk spiser og hvor mye de er fysisk aktive.

Nå søker vi etter 100 personer til å bruke 15 minutter på å svare på et spørreskjema, registrere kostholdet ved å veie alt som blir spist og drukket i løpet av en uke, og samtidig bruke en aktivitetsmåler.

Får råd om eget kosthold og fysisk aktivitet

Ved å være med i en uke, kan du få en oversikt over hvordan ditt kosthold ligger an i forhold til de nasjonale rådene for kosthold og fysisk aktivitet.

Du får f.eks vite hvor mange gram fisk og grønnsaker du spiser i uka, og hvordan ditt inntak er i forhold til anbefalingene og konkrete råd for hvordan du kan oppnå dem.

Det digitale kartleggingsverktøyet kalles DIGIKOST, og er utviklet av forskere på Avdeling for ernæringsvitenskap på Universitetet i Oslo. Det brukes til å registrere kostinntak, røykevaner og fysisk aktivitet basert på de norske helsemyndigheters anbefalinger om kosthold og andre livsstilsfaktorer.

Meld din interesse uforpliktende

Vil du hjelpe oss med framtidens forskning? Du må være over 18 år og bo i Oslo eller omegn.

Fyll inn skjemaet under, så vil en forsker ta kontakt med deg - uforpliktende. Spørsmål kan rettes til epost: digi-kost@medisin.uio.no, eller til telefonnummer: 45 39 92 87.

Publisert 11. aug. 2021 11:57 - Sist endret 11. aug. 2021 11:57