Arnoldo Frigessi skal lede SFF

Professor Arnoldo Frigessi skal lede et nytt SFF om kunstig intelligens på MatNat.

portrett av professor Arnoldo Frigessi
Foto: Mona Mehus, UiO

– Dette er gøy! Jeg er superglad og stolt, sier professoren ved Institutt for medisinske basalfag. Nyheten om tildelingen til det nye Senteret for fremragende forskning (SSF) kalt Integreat ble kjent 23. september. Senteret ble søkt inn fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på UiO, med Institutt for medisinske basalfag som samarbeidende part.

Senteret skal jobbe med maskinlæring, og hvordan dette kan brukes for å gjøre framskritt innen vitenskapen og demokrati.

– I løpet av de neste ti årene vil vi utvikle algoritmer for å ta beslutninger, forteller Frigessi.

Fremtidsrettet senter

Instituttleder Lene Frost Andersen ved IMB er glad for at søknaden har gått gjennom.

– Vi er glade for dette fantastiske fremtidsrettede senteret. Det er viktig for biostatistikkmiljøet og IMB. Og ikke minst at samarbeidet vårt med Matematisk-naturvitenskapelig fakultet blir tettere, sier hun.

Partnere på det nye senteret er Matematisk institutt og Institutt for informatikk, og filosofi ved UiO, samt Norsk Regnesentral, i tillegg til maskinlæring på Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet. IMB har circa 25 prosent av senteret.

Integreat var et av 36 forskningsmiljøer som konkurrerte i trinn 2 om tildelingen fra Forskningsrådet.

Les om de andre fire SFFene som er tildelt UiO.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 23. sep. 2022 13:06 - Sist endret 28. sep. 2022 10:00