Får midler til å jobbe videre med EBRAINS datadeling

EBRAINS går inn i sitt siste år med EU-tildeling. Nå har Jan Bjaalie sikret videre jobbing med datadeling gjennom tre nye tildelinger.

Bildet viser en mann og en kvinne foran en dataskjerm, og et innfelt bilde med en mann

Professor Trygve B. Leergaard og forsker Maja A. Puchades kommer sammen med teamet til å holde i trådene i det store EBRAINS-prosjektet framover. Innfelt professor Jan Bjaalie, som nå blir forskningsdekan. (Foto: Cecilie Bakken Høstmark)

Gjennom ni år har en forskningsgruppe ved UiO hatt ansvaret for en viktig del av et av de største EU-prosjektene Norge har medvirket i. Seks milliarder kroner har vært lagt inn i the Human Brain Project i form av EU-bevilgninger og nasjonale bidrag over en periode på 10 år. Mer enn 100 institusjoner har medvirket.

Professor Jan Bjaalie og hans kolleger ved Institutt for medisinske basalfag har gjennom EBRAINS fått over 1800 forskere fra en rekke land til å dele forskningsdataene sine.

Disse legges inn i en plattform for deling og integrering av data fra hjerneforskning, som er åpen for forskere. Men om ett år er prosjektperioden over, og Bjaalie har derfor jobbet for å sikre videre arbeid basert på plattformen.

Bidrar til modellering og simulering av hjernefunksjon

De siste månedene har han fått flere gladnyheter.
– Gruppa vår er tildelt midler i tre nye EU-prosjekter, forteller Bjaalie. Han går over i en ny funksjon som forskningsdekan ved Det medisinske fakultet fra nyttår, og sier at miljøet med dyktige medarbeidere vil være viktig for å drive prosjektene fremover.

Det største av de tre prosjektene er eBRAIN Health, som har fått støtte fra EUs rammeprogram Horisont Europa. 130 millioner kroner skal fordeles på 20 partnerinstitusjoner.

Bildet viser seks personer inne i et kontorlandskap
Deler av teamet ved Institutt for medisinske basalfag som jobber med plattformen for deling og integrering av data fra hjerneforskning.

– I dette prosjektet skal vi etablere et nytt sett tjenester for modellering og simulering av hjernefunksjon. Slik skal vi identifisere sykdommer, forstå mekanismene som ligger til grunn for utviklingen av sykdommer og følge effekter av behandling. Vi på UiO vil bidra med modeller og metoder for å legge til informasjon, det vil si metadata, om innholdet i systemet, forklarer professoren.

Blir med i europeisk skyløsning

Den andre bevilgningen er via det europeiske veikartet for infrastruktur (ESFRI).
Til slutt har de norske forskerne også fått midler til SciLake med 13 partnerinstitusjoner. Her blir UiO og EBRAINS knyttet til en europeisk skyløsning for deling av åpen forskning, og bidrar med erfaringene de har med å legge til rette for deling av data.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 4. okt. 2022 10:18 - Sist endret 4. okt. 2022 10:18