- Løsningen på kreftgåten kan bety slutten på menneskeheten

Kreftgåten er ikke et teknisk problem forskerne kan løse for oss. Den er en eksistensiell utfordring vi må løse sammen, mener professor Jarle Breivik.

Bildet viser en mann med briller

Jarle Breivik skriver om kreftgåten i sin nye bok. Han er forsker og leder Avdeling for atferdsmedisin ved Institutt for medisinske basalfag. (Foto: Pitch forlag)

Vi blir stadig bedre til å behandle kreftsykdommer. Likevel er det i dag flere som får kreft, lever med kreft og dør av kreft enn noensinne.

– Kan det være noe grunnleggende feil med hvordan vi forstår problemet? spør Breivik. Han kom nylig ut med boka «Løsningen på kreftgåten». Til daglig er han forsker og avdelingsleder ved Avdeling for atferdsmedisin ved Institutt for medisinske basalfag på UiO.

Breiviks poengterer at kroppen vår er utviklet gjennom evolusjon for å føre genene videre til neste generasjon, ikke for at vi skal leve så lenge som mulig.

– Når barna våre kan klare seg selv, er vi i biologisk forstand overflødig, og kroppen er programmert til å gå i oppløsning. Cellene i kroppen har i prinsippet to alternativer: Å dø av alderdom eller å utvikle seg til kreft, sier han.

– Uansett betyr det før eller siden slutten på menneskelivet. Vi er blomster som visner om høsten, mens livet som helhet føres videre med kjønnscellene.

Prøver å kurere selve døden

Breivik mener at kreft må forstås i lys av evolusjonen og at kreftutvikling er en naturlig konsekvens av hvordan kroppen er konstruert. Kreftutvikling øker med alderen, og moderne kreftforskning handler om å forsøke å motvirke selve aldringsprosessen.

– Forskningen og pengene rettes i økende grad mot å kurere selve døden, sier han.

Bildet viser forsiden på en bokI boka skriver han om hvordan kreftgåten er et sammensatt problem som omfatter både naturvitenskap, samfunnsøkonomi, etikk og psykologi. Han trekker linjer til utviklingen innen i bioteknologi og kunstig intelligens, og forklarer hvorfor han mener kreftforskning innebærer en eksistensiell utfordring som vi alle bør være opptatt av.

Å bli kvitt kreft kan by på store etiske problemer

– Vi hører hele tiden at forskerne jobber med å finne en «kur» for kreft, og «kampen mot kreft» har en sterk posisjon i samfunnet. Kamptanken gir håp og mobiliserer folk, men vi kan ikke behandle oss bort fra kreftproblemet. Poenget er ikke å ta håpet fra noen, men kreftgåten er et mye større og viktigere problem enn å kurere en sykdom, sier Breivik.

Nå er vi inne på bioteknologi, stamceller, kloning, såkalt regenerativ medisin og kunstig intelligens.

– Om vi virkelig skal bli kvitt kreft må vi finne andre måter å fornye kroppen på, uten å gå veien om å lage nye barn. Det handler i ytterste konsekvens om slutten på menneskeheten slik vi kjenner den, skisserer Breivik.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 1. mars 2022 11:24 - Sist endret 1. mars 2022 16:15