Første fysiske masteravslutning på tre år

Masteravslutningen for de nyutdannede kliniske ernæringsfysiologene ble avholdt i Runde auditorium torsdag 16. juni.

masteravslutning-ernæring

Velkommen

Programrådsleder Kirsten Holven ønsket alle gjestene velkommen og gratulerte med fullført studium. For første gang på tre år kunne instituttet og avdelingen invitere studentene med gjester til sermonien.

Ville valgt ernæring

Studiedekan Eivind Engebretsen startet med å fortelle hvor godt det er å kunne være samlet igjen for å feire fullført studium, og la til at dette er vel fortjent. Han minnet salen om at dette er studenter som har gjennomført tre av sine fem studieår med pandemitiltak. Han høstet også latter fra salen for å påpeke at som dekan hadde han lært mye, og at dersom han skulle bli student igjen i dag ville han trolig valgt ernæringsfysiologi

Veien er målet

Instituttleder Lene Frost Andersen la vekt på hvor viktige de nyutdannede er for instituttet. Hun gikk også raskt gjennom studieløpet for å forklare hvor godt utdannet ernæringsfysiologene er, men snudde det raskt tilbake til studentene og minnet dem om at de nå er ferdige med det beskyttede liv som studenter og må ut i den virkelige verden. Hun forklarte at de måtte se på mulighetene og være klar over at det kan bli en lang vei frem til det de har som mål, og at målene trolig også vil forandre seg underveis. "Se heller på veien som et mål i seg selv, og ta med dere alt dere får av kunnskap og erfaring underveis"

Ta kunnskap i bruk

Avdelingsleder Stine Marie Ulven gratulerte og takket studentene for fem flotte år.

Dette er en stor milepæl i livet deres, men vit også at det er en viktig milpæl for avdelingen.

Hun snakket også om at de første jobbene kanskje ikke er selveste drømmejobben, men at erfaringen er viktig. Hun tok også for seg UiOs motto om å ta kunnskapen i bruk, og påpekte at:  "Nå er det dere som er ekspertene! Men husk at det er ingen som kan alt: Å ta kunnskap i bruk betyr også at dere må bruke hverandre, bruke kollegaene deres og ikke minst bruk oss - vi vil gjerne høre fra dere igjen"

Heiagjeng

Klinisk ernæringsfysiolog Camilla Bettum og klinisk ernæringsfysiolog Julie Glimsdal holdt studentenes tale og takket UiO for fem gode år. De fortalte om at for å lære om proteinmetabolisme hadde de samlet døgnurin. Salen lo da de forklarte hvordan det innebar å bære rundt på et norgesglass med sin egen urin i en ukes tid for å samle opp alt. Ikke så kjekt da det stod på, men i ettertid er de takknemlig for hvor lærerik denne opplevelsen var, det er i alle fall ingen av studentene som er i tvil om at proteintilskudd er unødvendig etter denne opplevelsen. De oppfordret også alle studentene i kullet som startet høsten 2017 om å holde på vennskapet og å fortsette å være heiagjeng for hverandre.

Av Kyrre Vigestad
Publisert 17. juni 2022 13:50 - Sist endret 17. juni 2022 13:51