English version of this page

Får 29 millioner fra EU til internasjonal forskerutdanning innen persontilpasset ernæring

Hvorfor kan måltider vi spiser ha forskjellig effekt fra person til person? Stine Marie Ulven skal lede det internasjonale nettverket Nutriome som skal finne svar.

Professor Stine Marie Ulven

Professor og avdelingsleder Stine Marie Ulven mottok den gledelige nyheten om EU-tildeling tidlig i mai. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Tildelingen kommer fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont Europa og Marie Curie Actions. – Gjennom Nutriome skal vi utdanne fremtidens forskere innen persontilpasset ernæring, forklarer Ulven.

Horisont Europa og Marie Curie Actions finansierer prosjekter som utvikler nye måter å drive opplæring på for doktorgradsstipendiater og postdoktorer. Det er forskerkarriereprogram med stor grad av internasjonal utveksling og kontakt med relevant industri som støttes. Stipendiatene som tar forskerutdanningen skal møtes over landegrenser og utveksle data og erfaringer mellom universiteter og industripartnere.

Vil utdanne fremtidige forskere innen persontilpasset ernæring

Nettverket Nutriome har satt sammen et eksklusivt opplegg for å kunne utdanne ti motiverte doktorgradsstipendiater. Stipendiatene skal trenes i datadrevet forskning innen persontilpasset ernæring ved å lære å håndtere og tolke store komplekse datasett fra kostholdsintervensjoner.

–  Målet er å utvikle en verktøykasse av metoder og kunnskap innen datadrevet ernæringsforskning som på sikt kan brukes som kunnskapsgrunnlag for å utvikle personlige kostholdsråd, forteller Ulven.

Slik er utdanningen i Nutriome organisert

I nettverket Nutriome inngår ni akademiske institusjoner og seks industripartnere fra åtte ulike europeiske land. Hver av de ti stipendiatene som tas opp i nettverket får et team av tre veiledere fra universiteter og industri. Opplegget for forskerskolen er delt inn i to hoveddeler, en opplæringsfase og en prosjektfase.

Først skal stipendiatene tilegne seg tverrfaglige ferdigheter og kunnskap i å dele, bruke og integrere store, komplekse datasett . De skal jobbe med allerede eksisterende data som partnerne har, samt åpne offentlige data.

Deretter får stipendiatene ansvar for å koordinere, gjennomføre og analysere data i en ny persontilpasset måltidsstudie. De skal lære å utvikle algoritmer som kan brukes til å skreddersy kostholdsrådene som skal inngå i studien. I tillegg skal stipendiatene igjennom en tre måneders praksisperiode hos en industripartner.

Hva blir forskjellen i resultater ved bruk av en slik algoritmebasert diett kontra en vanlig diett? – Vi håper forskningen vil gi en økt forståelse for hvorfor folk reagerer ulikt på måltider og å identifisere faktorene som spiller inn, sier Ulven.

Skisse for Nutriome
Generelt konsept for Nutriome hentet fra EU-søknaden.

Samarbeid med industripartnerne

Nortura og Norilia er to norske industripartnere i konsortiet. De bringer inn kompetanse på å jobbe mot forbrukersegmentet. De utvikler mat mot spesifikke grupper. – Deres bidrag er at de kan lære ph.d.-kandidatene, også kalt RDCene innenfor rammen av Marie Curie Actions, hvordan matindustrien tenker og jobber i forhold til presisjonsernæring, forklarer Ulven.

I Sverige er det blant annet en industripartner som jobber med metoder for å kunne ta blodprøver hjemme. – Dette er noe vi tenkte vi også skal teste ut i løpet av denne studien, sier Ulven. – At ikke alt skal foregå på studiesentrene, men at prøver også skal kunne tas hjemme og sendes til oss.

– En annen industripartner i Sverige jobber med genekspresjonsanalyser, en dansk partner jobber med metabolomikkanalyser, og industripartneren i England har jobbet mye med måltidsanalyser i en veldig stor studie i England i forhold til å kunne gi personlige ernæringsråd.

Gleder seg over tildelingen og er spent på resultatene

Søkerne til et slikt nettverk måles på vitenskapelig kvalitet, nyskapende måter å utdanne doktorgradsstipendiater til en fremtidig karriere i og utenfor akademia, og evne til å gjennomføre hoved- og delprosjekter på beste måte innenfor de gitte rammene.

Bildet kan inneholde: person, nese, kinn, smil, leppe.Visedekan for forskning og forskerutdanning, Grete Dyb, gratulerer Ulven med tildelingen og ønsker lykke til! Det er svært vanskelig å komme gjennom nåløyet på denne typen Marie Curie-tildelinger.

Visedekanen gleder seg over at ti nye stipendiater får mulighet til å ta sin doktorgrad med Nutriome, og til å høste erfaringer for en fremtidsrettet forskerutdanning ved MED sammen med det nye nettverket.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 2. aug. 2023 10:41 - Sist endret 3. aug. 2023 10:36