Høythengende stipend til IMB-forsker Rune Enger

Førsteamanuensis Rune Enger ved Institutt for medisinske basalfag er tildelt et høythengende karrierestipend for sin hjerneforskning. Prisen er på 1,2 millioner amerikanske dollar fordelt over fire år.
– Fantastisk med så mye midler til langsiktig basalforskning, sier Enger selv.

portrett av Rune Enger

Førsteamanuensis Rune Enger er leder forskergruppen GliaLab ved IMB

Foto: Rune Enger, UiO

I forskningsprosjektet som ligger til grunn for tildelingen forsøker forskerne å forstå hvordan søvn bidrar til å rense hjernen fri for avfallsstoffer som er viktige for Alzheimers sykdom.

– Vi ser på hvordan hjernens blodårer pumper hjernevæsken ned i hjernevevet og driver en slags vaskeprosess. Denne prosessen er helt avhengig av gliacellene i hjernen. Gliacelle er en slags støttecelle som er litt som hjernens vaktmester – rydder opp og reparerer mens vi sover, forklarer Enger.

Ønsker å bidra i forskningen på sykdommer som ødelegger nervevevet

Ben Barres Early Career Acceleration Award er karrierestipend til unge forskere. Det er The Chan Zuckerberg Initiative (CZI) som star bak tildelingen.

Stipendet er en del av Neurodegeneration Challenge Network som har som mål å koble sammen toppforskere som jobber med nevrodegenerative sykdommer i håp om å komme videre i forskningen på sykdommer som for eksempel Alzheimers, Parkinsons sykdom og Huntingtons sykdom.

Nevrodegenerative sykdommer rammer hjernen, ryggmargen eller perifere nerver og fører til nervevevet gradvis blir ødelagt. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål når det gjelder disse sykdommene, som det ikke finnes noen helbredende behandling mot.

Glad for at grunnforskningen får store midler

Enger mener det ekstremt verdifullt at The Chan Zuckerberg Initiative ser verdien av langsiktig grunnforskning.

– Dette er ikke forskning som man kommer til å tjene penger på de neste fem årene, men som kan avdekke helt vesentlige grunnleggende mekanismer som kan ha store ringvirkninger for diagnostikk og behandling i fremtiden, sier Enger.

Han mener det er fantastisk at The Chan Zuckerberg Initiative gir så store summer til forskning. Og det er ikke kun pengene som nå åpner nye dører.

– Stipendet gir oss en utrolig mulighet. Vi får betydelige midler til å gjennomføre forskningen vår, men også tilgang til et unikt faglig nettverk bestående av verdens beste forskere på nevrodegenerative tilstander og demens, sier Enger.

Om prisen

Ben Barres Early Career Acceleration Award deles ut av The Chan Zuckerberg Initiative. Prisen er oppkalt etter Ben Barres (1954–2017), en fremstående forsker på gliaceller ved Stanford universitetet. Prisen er en del av Neurodegeneration Challenge Network. I 2023 får ti forskere stipendet, som er på 1,2 millioner amerikanske dollar.

Av Marianne Baksjøberg
Publisert 17. nov. 2023 09:49 - Sist endret 17. nov. 2023 10:43