Kvinnehelseforskningsprisen til Anne Spurkland

– Stas, sier professor Anne Spurkland. Hun er tildelt Kvinnehelseforskningsprisen 2022 for sin forskning på autoimmune sykdommer og immunsystemet.

Bildet viser en kvinne i labfrakk som holder i en pipette

Professor og immunolog Anne Spurkland berømmes også for å ha vært en synlig stemme under pandemien. (Foto: Mona Mehus, UiO)

Det er Norske kvinners sanitetsforening som deler ut prisen, som er på 100.000 kroner. Professoren ved Institutt for medisinske basalfag får prisen for sin forskning på autoimmune sykdommer og immunsystemet generelt, hvor kjønnsdimensjonen alltid er ivaretatt.

I tillegg berømmer sentralstyret i foreningen Anne Spurkland for å ha vært en synlig stemme under pandemien og stilt opp mye i pressen.

«Samtidig har hun utfordret myndighetenes arbeid med pandemien og bidratt til en kunnskapsbasert debatt om pandemirelaterte spørsmål. Hun stilte opp og var sitt ansvar som fagperson bevisst, i en situasjon da mange var usikre og informasjonsbehovet var stort», heter det.

– Dette var en flott nyhet, vi gratulerer Spurkland så mye. Hun står for viktig forskning innen immunologi, og har ikke minst vært en klar stemme under pandemien. Hun har gjort dette fagfeltet forståelig for folk flest, sier prodekan for forskning ved Det medisinske fakultet, Jan G. Bjålie.

Startet sin forskerkarriere gjennom Sanitetsforeningen

Spurkland forteller at det faktisk er takket være Sanitetsforeningen at hun kom i gang som forsker innen immunologi og autoimmune sykdommer. Hun startet nemlig sin karriere som 24 år gammel forskerstudent på Institutt for Generell og Rheumatologisk immunologi. Det lå i tilknytting til Sanitetsforeningens Reumatismesykehus i Fredrikke Qvams gate ved Gamle Aker kirke i Oslo.

– Her studerte jeg immunceller i spinalvæske fra pasienter med MS. Da jeg tok fatt på en doktorgrad, var det innenfor samme sykdom, forteller professoren.

Et robust immunologisk forskningsmiljø

Spurkland sier seg takknemlig for at Sanitetsforeningen samler inn midler og støtter ulike typer forskningsprosjekter med relevans for kvinnehelse, også grunnforskning.

– Dermed har vi i Norge i dag et svært robust og levedyktig immunologisk forskningsmiljø med røtter tilbake til den tiden da Sanitetsforeningen selv drev sykehusvirksomhet innenfor autoimmune sykdommer, sier hun.

Prispengene vil hun trolig bruke på en internasjonal workshop innen immunologi, og muligens på et pilotforsøk for å undersøke kjønnsforskjeller i immunforsvaret på en ny måte.

Spurkland sitter i Norske kvinners sanitetsforenings ekspertpanel.

Her kan du lese en av studiene med kjønnsdimensjon: Sex and age at diagnosis are correlated with the HLA-DR2, DQ6 haplotype in multiple sclerosis..

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 10. feb. 2023 12:51 - Sist endret 2. mars 2023 14:17