Matthew Wui tildelt H.M. Kongens gullmedalje

Matthew Wui er tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin ph.d.-avhandling innen autofagi.

portrett av Matthew Wui

Matthew Wui på laboratoriet. Foto: Marianne Baksjøberg

– Jeg setter stor pris på anerkjennelsen gjennom tildeling av denne prestisjefylte medaljen, sier Wui .

Han presiserer at han ser på tildelingen som et resultat av solid faglig innsats fra et helt forskerteam.

– Selv om jeg er beæret over å være mottakeren, er denne utmerkelsen virkelig en kollektiv prestasjon. Forskningen var et samarbeidsprosjekt som involverte en rekke flinke forskere og en støttende veileder. I den forstand føler jeg at medaljen er en refleksjon av hele teamets kollektive innsats, sier Wui.

Glad for at autofagi løftes frem som fagfelt

Wuis Ph.d.-avhandling fra 2022 bærer tittelen "Characterization of specific regulators of selective and non-selective autophagyom". Fagfeltet er altså autofagi, som kort forklart er kroppens eget renovasjonssystem der cellene bryter ned skadede komponenter som vi ikke trenger lengre.

Wui er spesielt fornøyd med at utmerkelsen ble tildelt på bakgrunn av forskning innen autofagi.

– Dette er et viktig forskningsområde som har betydelige implikasjoner for både helse og sykdom. Jeg håper en dag å se at forskning på autofagi blir brukt i klinikken for å behandle pasienter, sier han.

Prisen tildeles fremragende yngre forsker

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Arbeidet må være anerkjent som et virksomt bidrag til fagfeltets forskningslitteratur.

Anne Simonsen har vært Wuis hovedveileder. Hun roser hans faglige evner, men også Wui som person.

– Matthew Wui er en særdeles verdig mottaker av H.M. Kongens gullmedalje, og jeg er utrolig stolt av ham. Matthew var en intelligent og hardtarbeidende ph.d.- student, men også en fantastisk person å ha i labben – alltid hjelpsom og omtenksom. Han er en utrolig positiv, blid og hjelpsom fyr med stor arbeidskapasitet, sier Simonsen.

Det medisinske fakultet gratulerer Matthew Wui med Kongens gullmedalje for sin PhD avhandling.

– Dette er en fjær i hatten for fakultetet og vi er utrolig stolte av det arbeidet han har levert. Det betyr mye for en ung forsker å få annerkjennelse for hardt arbeid og gode resultater. Vi ønsker Matthew lykke til i hans videre karriere, sier visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb

Har undersøkt lipidbindene proteiner

Wuis forskning er sentrert rundt mikroskopibaserte skjermer med høy gjennomstrømning for gener involvert i regulering av autofagi og mitokondriefunksjon.
I ph.d.-arbeidet sitt undersøkte Wui og hans kolleger lipidbindende proteiner gjennom en serie biokjemiske analyser og mikroskopibaserte siRNA-skjermer med høy ytelse for å identifisere regulatorer av ikke-selektiv (bulk cytoplasma) og selektiv (mitokondrier) autofagi.

Av Marianne Baksjøberg
Publisert 1. sep. 2023 13:30 - Sist endret 1. sep. 2023 13:32