Nyåpning av forsøksdyrenheten

Nå gjenåpnes den konvensjonelle enheten ved dyreavdelingen på IMB. Det betyr mye for forskningskvaliteten, dyrevelferden og muligheten til å gjøre store medisinske fremskritt.

Forsøksdyrtekniker på jobb i dyreavdelingen

Forsøksdyrtekniker på jobb. Foto: Øystein Horgmo, UiO

13. september åpnet den konvensjonelle enheten dørene igjen etter å ha vært stengt i flere år. Det er store ambisjoner bak det som nå bereder grunnen for et utstrakt forskningssamarbeid med andre forskningsinstitusjoner.

Prislappen for nyåpningen viser 80 millioner kroner. Avdelingsleder Espen Engh er ansvarlig for avdelingen. Han mener at resultatet definitivt er verdt pengene.

Godt nytt for både forskning og dyrevelferd

– Nyåpningen betyr mye for både fremtidig forskning og dyrevelferden. Nå får vi samlet all forskningsaktiviteten her inne. Vi vil kunne drive mer utstrakt forskningssamarbeid med andre forskningsinstitusjoner, og forskningskvaliteten vil bli optimalisert fordi den vil foregå i tilrettelagte laboratorier og under standardiserte forhold. Dyrevelferden blir bedre, vi unngår transportstress og det blir enklere å føre tilsyn, sier Engh.

En dyreavdeling krever mye. Nøye kvalitetssikring, høy kompetanse blant de ansatte og store ressurser for å sikre god dyrevelferd gjør det svært kostbart å bygge og drifte en enhet for forsøksdyr. Da gjelder det å utnytte ressursene best mulig.

– I tiden der den konvensjonelle enheten ikke har vært i bruk har mye av forskningen foregått rundt omkring på andre laboratorier på instituttet. Nå kan vi samle forskningsaktiviteten i nye moderne og tilrettelagte laboratorier. Vi får også mange nye dyrerom med god kapasitet for oppstalling av mus og rotter og med mulighet for oppstalling av andre dyrearter, sier Engh.

Dekanen gratulerer

– På vegne av Det medisinske fakultetet vil jeg gratulere med denne ferdigstillelsen og nyåpningen, sier dekan Hanne Flinstad Harbo. Med denne nye konvensjonelle avdelingen har fakultetet og Universitet i Oslo fått på plass et mer komplett tilbud for eksperimentell forskning. Dette vil bety mye for forskningen både ved UiO og for våre samarbeidspartnere fremover.

Prodekan for forskning Jan Bjålie vil også gratulere og presiserer at dette er hele UiOs dyreavdeling med tilbud til alle fakulteter ved UiO og til våre samarbeidspartnere.

– Den nye dyreavdelingen ved UiO ble første gang åpnet i 2013. Den ga et nytt og høyt spesialisert tilbud for eksperimentell forskning og var den første bygningsmessige investeringen i UiOs satsing innen Livsvitenskap. Det er en glede å se ferdigstillelsen av sentrale supplerende funksjoner ved åpningen av ny konvensjonell enhet.

Kan bidra til å løse de store medisinske utfordringene

Engh forklarer at forskerne ved dyrestallen jobber etter de tre R-er – et kjent begrep innen komparativ medisin. R-ene står for «replacement», «reduction» og «refinement» og handler om å skape så gode vilkår for forsøksdyrene som overhodet mulig.

– Det tre r-ene betyr at vi skal erstatte forsøksdyr med andre metoder der det er mulig. Vi vil helst ikke bruke forsøksdyr med mindre vi må. Vi skal holde antallet på et minimum, og vi skal sørge for at dyrene har det best mulig. Det handler om anestesi, smertestillende, burstørrelse og generell livskvalitet, sier Engh.

Han mener dyreforsøk er en viktig forutsetning for å videreutvikle medisinen, både som vesentlig byggestein i grunnforskningen og som bidrag til å løse store medisinske spørsmål.

– Den medisinske forskningen har kommet langt, men fortsatt har vi store medisinske utfordringer å løse. Dyreforsøk er et veldig viktig tilbud – det er en viktig grunnsten og forutsetning for videre fremgang. Medisin som vitenskap er helt avhengig av dyreforsøk for å komme videre og kunne løse de store medisinske utfordringene vi fortsatt møter. På denne måten bidrar dyreforsøk til kunnskapsutvikling som øker helse og velvære både for mennesker og dyr, sier Engh.

Les videre

Av Marianne Baksjøberg og Kyrre Vigestad