Morten Rostrup kåret til Årets Peer Gynt

Leger Uten Grenser, ved frontfigur Morten Rostrup, er kåret til Årets Peer Gynt 2024, stemt fram av stortingsrepresentantene.

Morten Rostrup står foran et verdenskart.

I tillegg til å være leder av Leger Uten Grenser, er Morten Rostrup professor II ved Institutt for medisinske basalfag og overlege ved Akuttmedisinsk avdeling på Oslo Universtetssykehus. Foto: Mikkel Strøm, Leger Uten Grenser

– Leger Uten Grenser er en svært verdig vinner av Årets Peer Gynt. Ansatte setter sin egen sikkerhet og sine egne liv i fare for å gi helsehjelp til de som trenger det mest. Leger Uten Grenser stiller opp for folk uavhengig av religion, politisk ståsted eller hvor du kommer fra, sier leder i nominasjonskomiteen for Årets Peer Gynt, Rune Støstad i en pressemelding gjengitt av NRK.

Prisen gis til personer og institusjoner som har utøvd samfunnsansvar og markert Norge internasjonalt. Selve statuetten deles ut i forbindelse med Peer Gynt-stevnet.

Dekan Hanne Flinstad Harbo gratulerer

Morten Rostrup var med på å grunlegge Leger Uten Grenser, og han reiser fortsatt ut i felt. Han er dessuten professor II ved Institutt for medisinske basalfag ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo og overlege ved Akuttmedisinsk avdeling på Oslo Universitetssykehus.

Dekan Hanne Flinstad Harbo ved Det medisinske fakultet gratulerer Leger Uten Grenser og Morten Rostrup med prisen:

– Leger Uten Grenser har gjennom mange år gjort en veldig viktig innsats i mange konflikt- og krigsområder. Dette er et svært krevende arbeid som utføres under stort press, med svært små ressurser og ofte med fare for egen sikkerhet. Morten Rostrup var med på å starte Leger uten grenser i Norge, og han har vært på en rekke oppdrag for organisasjonen gjennom 30 år.

Rostrup – en viktig formidler

Han formidler også i media fortvilende forhold i krigssonen, den senere tid fra den pågående krigen i Gaza.

– Det er ingen tvil om at Morten Rostrup i særdeleshet oppfylles kriteriet for Per Gynt-prisen ved å være en person og representere en organisasjon «som har markert seg på en positiv måte på det samfunnsnyttige plan og som har gjort Norges navn kjent i utlandet», sier Hanne Flinstad Harbo.

Av Anne Wennberg
Publisert 19. apr. 2024 08:49 - Sist endret 18. juni 2024 13:03