Lipidklinikkens far har fylt 80

Professor emeritus Leiv Ose kjempet lenge før norske kolleger innså at det er en sammenheng mellom familiær hyperkolesterolemi og hjertesykdom. Når han ser tilbake på egen karriere er han aller mest stolt av at han startet Lipidklinikken for 40 år siden.

Professor emeritus Leiv Ose i et hjemlig miljø.

Professor emeritus Leiv Ose kan som 80-åring se tilbake på en spennende og meningsfylt karriere. Foto: Privat

Som ung barnelege brant han for at barn med arvelig høyt kolesterol skulle slippe å få hjerteinfarktene som ellers preget disse familiene.

– Kampen for å overbevise om kolesterolets betydning var tøff innenfor Norges grenser. Det var atskillig lettere å få gjennomslag i mange andre land, og vi var gode til å markedsføre det vi gjorde på Lipidklinikken. Pasientinformasjonen ble oversatt til 15-16 språk. Jeg er stolt av hva vi fikk til, sier pensjonisten, som mener det nok var provoserende at han som barnelege kom inn på kardiologenes felt med nye oppfatninger.

Indremedisinerne viste ingen interesse

–Det var et stort sjokk for meg å oppdage at indremedisinere ikke var interessert i en av de hyppigste arvelige sykdommene vi har, som rammer én av 300 mennesker her i landet, sier han.

Den spede begynnelsen for klinikken foregikk i en gammel garderobe på Rikshospitalet.

– Vi pusset opp og malte den selv, sa Leiv Ose til Norsk tidsskrift for ernæring i 2018, der han også forteller mer om sin egen faglige vei fram til åpningen av Lipidklinikken.

Rent økonomisk var det en donasjon på en halv million kroner fra en privat stiftelse som gjorde det mulig å starte opp.

- Støtten fra min sjef på Barneklinikken, Martin Seip, og Jan Petter Blomhoff, betydde også svært mye, understreker Ose.

Ose fikk god hjelp av Norum

Han lærte dessuten mye av Kaare R. Norum, som i likhet med ham selv var professor ved Institutt for medisinske basalfag:

– Jeg hadde heldigvis en god veileder i Norum, som ikke var redd for å snakke høyt om det han trodde på. Han lærte meg hvordan jeg kunne gjøre pressen interessert i arbeidet mitt.

Leiv Ose, som fylte 80 år 1. mai,  er i dag pensjonist på heltid, men var konsulent for pasientforeningen FH Norge, inntil han ga ut boka om Lipidklinikken i 2020.

–Jeg savner både kolleger og pasienter, men vil ikke være den som «henger på veggen» og irriterer meg over at ting ikke blir som jeg vil. Jeg har fått bestemme i mange år, og noen må overta. Mentalt har avslutningen min i arbeidslivet vært fin, og jeg er stolt av å ha vært med på å utvikle moderne behandling av familiær hyperkolesterolemi (FH) og initiere Nasjonalt Kompetansesenter for FH. Det var nødvendig.

Av Anne Wennberg
Publisert 16. mai 2024 12:39 - Sist endret 16. mai 2024 12:39