English version of this page

Stor heder til Arnoldo Frigessi

Professor og leder av Integreat, Arnoldo Frigessi, ble overrasket og glad da han nylig ble tildelt NORA Lifetime Achievement Award. Han ble hedret for sin store faglige innflytelse gjennom forskning og for veiledning av svært mange studenter.

Arnoldo Frigessi smiler foran en skjerm

Professor og leder av Integreat, Arnoldo Frigessi, har mottatt NORA Lifetime Achievement Award. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

– Jeg ble overrasket og glad fordi det er et tydelig tegn på at det norske KI-miljøet innser hvor viktig statistikk, sannsynlighetsteori, usikkerhetsberegning og datavitenskap er i forskning på KI (kunstig intelligens), sier Frigessi.

NORA-komiteen skrev blant annet i forbindelse med prisutdelingen at han har en fremragende publikasjonsliste med maksimal innflytelse i Norge og internasjonalt. Dette har han oppnådd gjennom ledende forskningssentre og utdanning av studenter.

Algoritmer er middelet

Han leder et av sentrene for fremragende forskning, Integreat, og er professor ved Institutt for medisinske basalfag. Integreat er et interdisiplinært senter med ansatte knyttet til Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Det medisinske fakultet og Det humanistiske fakultet ved UiO, i tillegg til Norsk Regnesentral og Universitetet i Tromsø.

Frigessi begynte sin forskerkarriere som matematiker, med et stort ønske om å bidra til å gjøre verden og menneskenes liv bedre:

Ønsket påvirkningskraft

– Det var mitt perspektiv, og jeg ville komme nærmere dette ved å bruke statistikk. Data er virkeligheten. Jeg ville ha mer påvirkningskraft, ved å bruke algoritmer, lage modeller som beskriver virkeligheten, finne på nye metoder, som kan begrunnes fra et teoretisk synspunkt, det er det jeg kan. Og dette er KI! Jeg er fremdeles veldig fornøyd med det valget.
Veiledning av studenter er noe av det han setter veldig høyt, og Frigessi er stolt av ph.d.-kandidatene sine:

- Det er to doktorgradsstudenter i gruppen vår som har levert veldig sterke avhandlinger. De utviklet begge viktige nye ideer, og algoritmene har blitt testet på brystkreft- og blodkreftdata, med bemerkelsesverdige og lovende resultater.

Frigessi var viktig under pandemien

Under pandemien var det mange fagfolk fra Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet som ble folkeeie nærmest over natten fordi vi så dem på TV. En av de mange som spilte en viktig rolle i kulissene, var Frigessi.

– Han var svært sentral under pandemien, da han i samarbeid med FHI jobbet for å predikere covidforløpet i samfunnet, og estimere behovet for intensivbehandling, forteller professorkollega Manuela Zucknick i Avdeling for biostatistikk ved IMB.

Retter blikket framover

Nå utvikles det videre arbeidet med å gjøre KI enda bedre og mer nyttig.

– I Integreat planlegger vi å utvikle nye metoder og teorier som bidrar til å gjøre KI mer nøyaktig, bærekraftig, forklarlig og rettferdig. Nye metoder og algoritmer er motivert av virkelighetens utfordringer, og de som kommer fra biomedisin spiller en svært viktig rolle. Resultatene våre vil bidra til å gjøre KI til et mer pålitelig, stabilt og presist instrument innen klinisk medisin og medisin som bygger bro mellom grunnforskning og klinisk medisin, sier Frigessi.

Av Anne Wennberg
Publisert 25. juni 2024 12:51 - Sist endret 26. juni 2024 12:48