Medisinsk publisering på norsk i en ny tid

Invitasjon til møte mellom Tidsskriftets redaksjonskomité og fagmiljøene på Østlandet.

Tidsskrift for Den norske legeforening har som Norges eneste medisinsk vitenskapelige tidsskrift stor påvirkningskraft i norsk medisin – både innen og mellom fagområder og overfor politikere og massemedier. Men vitenskapelig publisering er i forandring. Vi står ved terskelen til betydelige endringer i måten forskning både tilgjengeliggjøres, evalueres og krediteres på. Noen av disse endringene skjer etter påtrykk fra fagmiljøene selv, mens andre skjer som resultat av teknologisk utvikling og utenforliggende politiske prosesser.

Mange har stilt spørsmålstegn ved om tradisjonelle vitenskapelige tidsskrifter i fremtiden i det hele tatt kommer til å være kanaler for originalforskning. Men hva er alternativene til dagens modell? Og hva er rollen til nasjonale medisinske tidsskrift i dag og i fremtiden?  Dette er spørsmål vi svært gjerne vil diskutere med fagmiljøene.

• Tidsskriftets redaksjonskomité – Tidsskriftets lyttepost til virkeligheten?
    Ola Dale, leder av redaksjonskomiteen og professor ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU.
  • Å publisere i Tidsskriftet og å publisere i New England Journal of Medicine
    Mette Kalager, medisinsk redaktør i Tidsskriftet og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo
  • Å publisere sine PhD-artikler i Tidsskriftet – Ja, det går an
    Guttorm Raknes, faglig medarbeider i Tidsskriftet og lege, forsker ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin, Uni Research Helse, Universitetet i Berg
  • Vitenskapelig publisering i endring – Trenger vi lenger tidsskrifter, og i så fall til hva?
    Are Brean, sjefredaktør i Tidsskriftet
  • Spørsmål og diskusjoner

Møteledere: Mette Brekke og Dag Berild

Det blir lett servering ved møtelokalet i forkant av møtet. Av hensyn til servering, ber vi vennligst om påmelding til tidsskriftet@legeforeningen.no.

Velkommen!

Publisert 30. sep. 2016 09:53 - Sist endret 30. sep. 2016 09:57