Disputas: Elsa Maud Hjerkinn

Cand. med. Elsa Maud Hjerkinn ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): “Effects of diet and/or very long chain n-3 fatty acids in men with long-standing hyperlipidemia. Results from the DOIT study”

1. opponent: Professor, overlæge, dr.med. Erik Berg Schmidt. Lipidklinikken, kardiologisk afdeling, Aalborg Sygehus, Århus Universitetshospital, Danmark 2. opponent : Seksjonsoverlege dr. med. Leiv Ose, Medisinsk avdeling, Rikshospitalet universitetsklinikk, Oslo 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr. med. Aud Svindland, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Aldri for sent å spise litt sunnere - aldri for sent å ta Omega-3 tilskudd

Høy kolesterol og høye triglyserider (fettstoffer i blodet) over tid kan medvirke til åreforkalkning, hjertekar sykdom og høy dødelighet. Endring av kosten og/eller tilskudd av marine umettede fettsyrer (omega-3 fettsyrer) kan forebygge åreforkalkning og sykdom både på kort sikt og på lang sikt hos menn med høye kolesterol- og triglyserid-verdier. To undersøkelser ligger til grunn for denne avhandlingen: 1. Fra den tidligere Oslo undersøkelsen (røke- og diettforsøk 1973-78) har vi vist at høye verdier av triglyserider og røking var sterke prediktorer for dødeligheten hos en sub-gruppe (n=104) av friske menn med kolesterol >6.5 mmol/L og triglyserider >2.9 mmol/L. Enkle kost-råd (mindre fett fra dyreriket, mer fett/oljer fra planteriket og mer fisk) i en 5 års periode ga gunstige resultater. Dødeligheten etter 24 år ble halvert hos de som hadde fått slike kostholdsråd sammenliknet med en kontroll-gruppe. Langtidsoppfølging av koststudier har tidligere vært dårlig dokumentert. 2. I en ny studie (DOIT-studien) ble 563 menn med høy risiko for hjertekarsykdom fordelt i fire grupper: En gruppe fikk kostholdsråd, en annen fikk omega-3 tilskudd (2,4g/dag), en tredje fikk begge deler og en fjerde gruppe fikk verken diett råd eller omega-3 kapsler (de fikk placebo kapsler).

Vi målte graden av åreforkalkning i de 4 gruppene før og etter 3 års forsøk. Diett-rådene i DOIT-studien besto av mer frukt og grønnsaker, mer vegetabilske oljer og mindre mettet animalsk fett. Etter 3 år fant vi at diett ga en gunstig effekt på årenes veggtykkelse (halsarterien) målt ved ultralyd. Diett påvirket samtidig cellene i åreveggen slik at de virket mindre irriterte - målt ved biokjemiske markører. Disse funnene var statistisk signifikante. Etter 3 år registrerte vi mindre hjertekarsykdom i diett gruppene.

Gruppen som fikk omega-3 tilskudd (2.4g/dag) oppnådde en gunstig effekt på elastisiteten/stivheten i årene (økt pulsbølge-tid) i tillegg til reduserte nivåer av bestemte biokjemiske markører som tegn på beskyttende effekter på åreveggen (mindre irritasjon av cellene). Effektene av omega-3 på åreveggen var statistisk signifikante. Vi registrerte også en halvering av dødeligheten etter 3 år hos de som fikk omega-3 tilskudd.

Få kostholdsstudier har tidligere vist direkte effekt på åreforkalkningen. Leger som behandler pasienter med høy kolesterol (og høye triglycerider) bør være mer bevisst på langtids helsegevinster som kan oppnåes med enkle diett råd og bruk av marine umettede fettsyrer (omega3-fettsyrer).

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 26. jan. 2007 12:05 - Sist endret 27. feb. 2014 08:11