Disputas: Hege Vangstein Aamot

Cand.scient. Hege Vangstein Aamot ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular cytogenetic analyses of primary and secondary chromosome abnormalities in B-cell non-Hodgkin lymphoma

Professor Reiner Siebert, Instituts für Humangenetik, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Tyskland
Seniorforsker Klaus Beiske, Avd. for patologi, Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF
Professor Sophie Dorothea Fosså, Avdeling for onkologi, Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF

Kromosomforandringer i lymfekreft – nye forandringer og sammenhenger
Cand Scient Hege Vangstein Aamot har sett på kromosomforandringer i ulike undergrupper av non-Hodgkin lymfom (NHL), den største hovedgruppen av lymfekreft. Hun og hennes medarbeidere har funnet nye, ervervede, ikke-tilfeldige kromosomforandringer, samt påvist nye sammenhenger mellom kromosomforandringer, sykdomsfenotype og overlevelse.
NHL er en heterogen gruppe sykdommer. Det er ingen standard behandling for lavgradige NHL. Den mest brukte behandlingen for høygradige NHL ble utviklet på 70-tallet. Ved å finne sammenheng mellom ikke-tilfeldige kromosomforandringer, deres involverte gener og de ulike undergruppene av NHL, vil man forhåpentlig kunne skreddersy behandlinger som er mer spesifikt rettet mot kreftcellene. Denne behandlingen vil være mindre toksisk og derved tåles bedre av pasientene.
I sin avhandling ”Molecular cytogenetic analyses of primary and secondary chromosome abnormalities in B-cell non-Hodgkin lymphoma” har Hege Vangstein Aamot og hennes medarbeidere ved hjelp ulike molekylærcytogenetiske analyseteknikker påvist flere nye kromosomforandringer, bl.a en t(14;22)(q32;q11) translokasjon, i lymfomcellene. Det ble også påvist en kryptisk variant av en kjent translokasjon, t(11;14). I tillegg så de på tilleggsforandringer i NHL som allerede hadde den kjente t(14;18) translokasjonen for å undersøke sammenhengen med klonal evolusjon og kliniske faktorer. Mer enn 6 tilleggsforandringer og en ekstra kopi av kromosom 21 var assosiert med kortere overlevelse. NHL med t(14;18) translokasjon og marginalsonedifferensiering hadde oftere kromosomforandringer som er hyppige i marginalsonelymfomer (en undergruppe av NHL) enn de som ikke viste marginalsonedifferensiering. En ekstra kopi av kromosom 21 ble funnet hyppigere i de NHL som hadde marginalsonedifferensiering.
Forhåpentligvis vil disse funnene bidra til å gi et mer solid fundament for videre forskning som vil komme lymfompasienter til gode.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 10:11