Disputas: Britt Øverland

Cand.scient. Britt Øverland ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden : Avhandlingens tittel: “Diagnosis of Obstructive sleep apnea”

1. medlem: Professor med.dr. Eva Svanborg, Institutionen för nervsystem och rörelsesorgan, Linköpings universitet, Sverige
2. medlem: Overläkare dr.med. Søren Lund, Universitetssjukhuset Lund, Sverige
3. medlem: Professor dr.med. Terje Osnes, Instituttgruppe for laboratoriemedisin, Universitetet i Oslo

”Diagnostisering av obstruktiv søvnapne”: Obstruktiv søvnapne skyldes trange forhold i de øvre luftveiene under søvn. Respirasjons-forstyrrelsene som følger av dette fører til dårlig søvnkvalitet og en økt risiko for å utvikle hjerte og karsykdommer. Referansemetoden for å diagnostisere sykdommen er polysomnografi. Dette er en omfattende undersøkelse som krever mye tid og ressurser, og det er ofte lang ventetid for å få gjennomført en slik undersøkelse. I de senere årene har det blitt utviklet en rekke enklere diagnostiske metoder. I dette arbeidet har vi undersøkt hvordan enklere metoder kan brukes til å diagnostisere obstruktiv søvnapne, og vurdert nøyaktigheten av metodene.

Vi har testet en av de enkleste metodene tilgjengelig; pulsoksimetri. Vi fant at metoden er pålitelig nok til å identifisere pasienter med moderat til alvorlig grad av søvnapne, men at et negativt resultat alltid bør følges opp med grundigere undersøkelser. Vi har også testet et mer avansert system som bruker et trykk- og flow-kateter for målinger i luftveiene. Dette systemet gir nøyaktige målinger, og er spesielt gunstig å bruke for å diagnostisere de med mildere grad av sykdom. En av egenskapene til kateteret er at det kan måle luftgjennomstrømning i nesen. Blant pasientene vi undersøkte fant vi at i 10 % av tiden pustet de bare gjennom munnen. Denne målemetoden kan gi viktig informasjon i forhold til valg av behandling. I tillegg har vi undersøkt hvordan pasientene opplever å sove med kateteret i løpet av natten da det er en generell oppfatning at metoden er for ubehagelig å gjennomføre rutinemessig på pasienter. Flesteparten opplevde ikke undersøkelsen som ubehagelig, og det ble ikke registrert noen komplikasjoner ved bruk av metoden.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 12:59