Disputas: Birgit Øvstebø Engesæter

Siv.ing. Birgit Øvstebø Engesæter ved Det medisinske fakultet, Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Enhanced Gene Transfer to Cancer Cells Using Photochemically Mediated Delivery of Adenoviral Vectors

1. opponent: Dr. Jarmo Wahlfors, A.l. Virtanen Institute of Molecular Sciences, University of Kuopio, Finland
2. opponent: Professor Jacques Piette , Laboratory of Virology and Immunology, University of Liege, Belgium
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Carine Østvold, Institutt for basalmedisin, Universitetet i Oslo

Genterapi defineres som overføring av terapeutiske gener til celler for å behandle sykdom. Begrenset effektivitet i genoverføringsprosessen og liten spesifisitet av genleveringen til ønskete målceller er hovedårsakene til at genterapi fortsatt kun er en eksperimentell behandlingsform. Birgit Ø. Engesæter har i sin avhandling ”Enhanced Gene Transfer to Cancer Cells using Photochemically Mediated Delivery of Adenoviral Vectors” benyttet både virusteknologi og fotokjemi for å utvikle en ny genoverføringsteknikk til bruk innen genterapi av kreft. Virus har ved evolusjon utviklet seg til spesialister på å levere arvematerialet sitt til de cellene de infiserer. Ved bruk av molekylærbiologiske teknikker kan sykdomsfremkallende gener i virusene fjernes og erstattes med et terapeutiske gen. Viruset som er benyttet i dette doktorgradsarbeidet er det mye studerte forkjølelsesviruset, adenovirus. Kombinert med en fotokjemisk behandling økes genoverføringseffektiviteten til adenoviruset i forhold til å levere genene med adenovirus alene. Denne fotokjemiske metoden kalles fotokjemisk internalisering (Photochemical internalization - PCI). Metoden baserer seg på å behandle cellene med lysfølsomme stoffer og deretter behandle cellene med synlig lys. Fotokjemisk behandlete celler tar opp adenovirus mer effektivt, og uttrykker gener levert av adenovirus betydelig bedre, enn ubehandlete celler. Effektiviteten av adenovirus-mediert genlevering økes dermed på grunn av den fotokjemiske behandlingen. Spesifisiteten av genoverføringen bedres også ved at forhøyet genoverføring oppnås kun i de områdene som belyses. Spesifisitet er særdeles viktig i kreftsammenheng der toksiske gener ofte er inkorporert i adenoviruset, noe som kan medføre bivirkninger i normalceller. Resultatene presentert i avhandlingen tilsier at PCI har potensialet til å forbedre både effektiviteten og spesifisiteten av adenovirus-mediert genlevering.

For mer informasjon, kontakt Guro Frostestad.

Publisert 26. jan. 2007 12:05 - Sist endret 19. sep. 2007 13:00