Disputas: Finn Hegbom

Cand.med. Finn Hegbom ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Atrioventricular Conduction in Atrial Fibrillation – Effects of Interventions

1. opponent: Professor dr.med. Lennart Bergfeldt, Institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet, Sverige
2. opponent: Professor dr.med. Knut Rasmussen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem: Professor dr.med. Åsmund Reikvam, Instituttgruppe for laboratoriemedisin, Universitetet i Oslo

TITTEL: Nye behandligsmetoder for hjerteflimmer (atrieflimmer)

Hjerteflimmer er den vanligste hjerterytmeforstyrrelse, og forekomsten i befolkningen er 1 %. Sykdommen er hos mange forbundet med betydelige plager. Overlege og forsker Finn Hegbom har studert og videreutviklet nye behandlingsmetoder for denne pasientkategori.

I sin avhandling Atrioventricular conduction in atrial fibrillation - effects of interventions har Hegbom og hans medarbeidere forsket på to ulike behandlingsmåter som kan bidra til at pasienter med hjerteflimmer får roligere hjerterytme, mindre plager og en bedret livskvalitet.

I sine to første arbeider har Hegbom vist at et relativt enkelt operativt inngrep i hjertet i kombinasjon med hjertemedisin førte til en betydelig roligere og mer behagelig hjerterytme enn det som er vanlig med hjertemedisin alene. Inngrepet gjøres i lokalbedøvelse, og består i at en fører tynne ledninger opp til hjertet fra lysken, og videre ”varmebehandler” et mindre område innvendig i hjertet med radiobølgeenergi.

Videre har Hegbom i samarbeid med fysioterapeuter ved Ullevål sykehus og Rikshospitalet studert i hvilken grad pasienter med hjerteflimmer har nytte av regelmessig fysisk trening. Treningen resulterte i en roligere hjerterytme, bedring av kondisjonen og en økt livskvalitet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver. Det medisinske fakultet, Seksjon for forskerutdanning og doktorgrader.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:05