Disputas: Eyrun Florecke Kjetland

Cand.med. Eyrun Florecke Kjetland ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Female genital schistosomiasis: Clinical manifestations, effect of treatment, association with HIV Studies in rural Malawi & Zimbabwe

1. opponent: Professor Salim S. Abdool Karim MD ,PhD, Doris Duke Medical Research Institute, Nelson R Mandela School of Medicine, South Africa
2. opponent: Senior Researcher Birgitte Jyding Vennervald MD, PhD,
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Mathias Onsrud, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

SAMMENDRAG

Klinisk studie viser at kvinner med parasittsykdom har tre ganger større sjanse for å ha HIV

Den utbredte parasittsykdommen Bilharzia synes å øke kvinners risiko for HIV, viser et doktorarbeide fra Universitetet i Oslo og Ullevål Universitetssykehus. Hovedstudien, som er gjort i Zimbabwe, viste 41% HIV-smitte hos kvinner med gynekologisk Bilharzia, mens HIV-tallene var mye lavere hos kvinner uten sykdommen. Lege Eyrun Kjetland mener den påviste sammenhengen kan gi en ny innfallsvinkel i kampen mot HIV. “Vi kan forsøke å forhindre HIV gjennom å forebygge Bilharzia,” sier hun. Studien har kontrollert for andre risikofaktorer og ble understøttet av oppfølgingsstudien ett år senere. Selv om funnene i studien er statistisk signifikante, understreker Dr. Kjetland at må det gjøres videre studier for å se om behandlingen virker. “Kvinnene som tok del i undersøkelsen har vært utsatt for smittet vann gjennom hele livet. Det er derfor sannsynlig at de fikk Bilharzia allerede som barn og har vært spesielt sårbare for HIV,” sier hun. Helsemyndighetene bør vurdere massebehandling av jenter i Bilharzia-områder”. Dr. Kjetland har kartlagt Bilharzias effekt på kvinnehelse i Afrika siden 1994. Hennes ønske er å forske videre på sammenhengen mellom Bilharzia og HIV og muligheten for behandling.

Om Bilharzia: Bilharzia spres gjennom ferskvann, og er derfor et landsbyfenomen. Landsbykvinner har markant høyere sjanse for å få HIV enn menn. Videre blir landsbykvinner tidligere HIV- smittet enn bykvinner. Dette tilsier at der er spesielle risikofaktorer for kvinner i Bilharziaområder. På verdensbasis har 1/30 mennesker Bilharzia, 85% av disse er på det afrikanske kontinent. Parasitten overføres lett når hud kommer i kontakt med vann og kan forårsake gynekologiske skader. Hypotetisk, fremmer dette smitte fra HIV-positive menn. Siden landsbykvinner bruker elver og innsjøer til oppvask, klesvask og bading, er de spesielt sårbare. De landene som er verst rammet av HIV har alle Bilharzia. Det er store HIV-epidemier på landsbygden disse landene.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver. Det med. fakultet, seksj. for forskerutdanning og doktorgrader. Tlf.: 22 84 53 33.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:06