Disputas: Geir Arne Larsen

Cand. med. Geir Arne Larsen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): ”Early mechanisms of brain ischemia. An experimental study in isolated rat neurons”

Professor Bertil Romner, Nevrokirurgisk avdeling, Universitetssykehuset i Lund, Sverige
Professor Jon Storm-Mathisen, Anatomisk institutt, Universitetet i Oslo
Professor Erik Taubøll, Nevrologisk avdeling, Nevroklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ny forståelse av hjerneslag.

Hjerneslag er den tredje hyppigste dødsårsaken i Norge og den hyppigste årsaken til funksjonshemming. Hittil har et ukontrollert utslipp av hjernens egne signalstoffer vært forklaringsmodellen på hjerneskaden som inntreffer ved slag. Reduksjon av dette utslippet har derimot vært mislykket i moderne behandling.

I sin avhandling ”Early mechanisms of brain ischemi-an experimental study in isolated rat neurons” har Geir Arne Larsen og hans medarbeidere avdekket at hjerneskaden inntreffer uavhengig av signalstoffene, og at det er svikt av hjernens energiprodusenter – mitokondriene - som er det avgjørende ved slag. Denne energisvikten er først og fremst forårsaket av surstoffmangel og inntreffer i mindre grad hos nyfødte enn hos voksne.

Oppdagelsen av at energiprodusentene i hjernen synes å være avgjørende ved hjerneslag, og at aldring endrer deres sårbarhet i negativ retning kan være avgjørende for fremtidig behandling.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:07