Disputas: Paal H. H. Lindenskov

Cand.med. Paal H. H. Lindenskov ved Pediatrisk Forskningsinstitutt og Immunologisk Institutt, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): ”Inflammation in experimental meconium aspiration syndrome”

1. opponent: Professor Ola Hjalmarson, Avdelningen för Pediatrik, Drottning Silvias barne- og ungdomssjukhus, Gøteborg
2. opponent: Professor Vibeke Videm, Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin, St. Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Breivik, Anestesiavdelingen, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF, Gaustad, Oslo

Barne-og anestesilege Paal Helge Haakonsen Lindenskov har skrevet en avhandling i nyfødtmedisin for den medisinske doktorgrad som bærer tittelen ”Inflammation in experimental meconium aspiration syndrome”. Tilstanden mekonium- aspirasjonssyndrom kan utvikle seg hos nyfødte som før eller under fødselen kvitterer barnebek i fostervannet, og videre at dette grunnet barnets gisping trekkes ned i lungene og forårsaker skade. Hvorvidt misfargning av fostervannet er et alarmsignal for komplisert fødsel, har vært diskutert i århundrer, og det var faktisk selveste Aristoteles som gav barnebek navnet mekonium, direkte oversatt opiumlignende fordi han antok at det var påvirkning av mekonium som holdt barnet sovende i mors liv. Misfargning av fostervann forekommer i 10-20 prosent av alle fødsler, og 5-10 % av disse utvikler i forskjellig grad mekonium-aspirasjonssyndrom. I verste fall trenger den nyfødte forbigående høyteknologisk behandling med avansert respiratorteknikk og hjerte-lunge maskin for å overleve. De siste 40 år har man fokusert på den sterile lungebetennelse som tilstanden er assosiert med, men først det siste tiåret har man gjort observasjoner som tyder på at dette er av betydning for sykdomsutviklingen. Under veiledning av professorene Ola Didrik Saugstad og Tom Eirik Mollnes ved Pediatrisk Forskningsinstitutt og Immunologisk Institutt ved Universitetet i Oslo, har Lindenskov i dyreeksperimenter som simulerer mekonium-aspirasjonssyndrom påvist forekomst av viktige betennelsesmarkører av typen komplement og cytokiner både i blod og lunger. Gruppen er den første i verden som har dokumentert komplementaktivering ved eksperimentell mekonium-aspirasjonssyndrom. Lindenskov konkluderer således med at betennelse i høy grad er til stede, og at behandling blant annet må ta sikte på å hemme disse betennelsesprosessene.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 6. feb. 2007 14:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:08