Disputas: Kristin Lyng

Cand.med. Kristin Lyng ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Experimental induction of fetal brain damage in pigs as a model of infection-induced brain damage in humans

Seksjonsoverlege Isis Amer-Wåhlin, Kvinnoklinikken, Karolinska Sjukehuset, Solna, Sverige
Professor Åshild Vege, Avdeling for patologi og medisinsk genetikk, St. Olavs Hospital, Trondheim
Professor Ola Skjeldal, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

En serie epidemiologiske og eksperimentelle studier viser at maternell/føtal infeksjon og aktivering av immunsystemet hos fostret er involvert i årsaksforholdene i en del tilfeller av cerebral parese. Infeksjoner i fosterhinnene og prematur vannavgang er faktorer før fødselen som er assosiert med økt risiko for cerebral parese hos både premature og fullbårne barn. Jo tidligere barnet er født, desto større er sannsynligheten for at en infeksjon i svangerskapet er årsak til for tidlig fødsel. Tross økende kunnskap om hvordan hjernen skades og hvilke mekanismer som er involvert, er den eksakte mekanismen ofte uklar, slik at vi ikke vet hvordan en umoden hjerne kan beskyttes mot skade. I sin avhandling ”Experimental induction of fetal brain damage in pigs as a model of infection-induced brain damage in humans” har Kristin Lyng og medarbeidere arbeidet med to dyremodeller. Den ene modellen er på nyfødte spedgris. De har undersøkt om det anti-inflammatoriske cytokinet interleukin-10 kan beskytte en umoden hjerne når den utsettes for infeksjon/inflammasjon og hypoksi/iskjemi. Denne modellen ble også brukt til å vise at en preeksisterende infeksjon økte sårbarheten for hypoksi, og at reoksygenering med romluft ikke hadde negativ effekt på hjerne metabolismen sammenlignet med 100% oksygen. Den andre modellen er på gravide Göttingen minigriser, en modell som tidligere ikke er beskrevet i litteraturen. Intrauterin føtal asfyksi og infeksjon/inflammasjon ble indusert ved ¾ av gestasjonslengden og deretter ble hjerneskadene på grisefostrene beskrevet. Modellen gir muligheten til å studere betydningen av prematuritet, og sammenhenger mellom infeksjon, og/eller inflammasjon under svangerskapet og utvikling av hjerneskade i en dyreart med nevrologiske trekk som ligner mennesket.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:09